محقق مجموعه مستند «سرطان اجتماع» گفت: مفاسد اقتصادی همیشه جزو موضوعات بسیار حساس بوده است و راه رفتن در این مسیر به مثل راه رفتن بر لبه تیغ است.

 

مستند «سرطان اجتماع» به کارگردانی محسن اسلام زاده که پس از ۵ سال تلاش بی‌وقفه تولید شده است، با رویکردی متفاوت به سراغ پرونده‌های فساد اقتصادی در کشور رفته و با افشای گلوگاه‌های فساد، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است.

محمد کعبی، محقق مستند سرطان اجتماع، درباره جمع آوری اطلاعات در این مجموعه مستند گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید عرض کنم که چرا این موضوعات را ما انتخاب کردیم؛ ابتدا بررسی کردیم حجم و گردش مالی فساد و تخلف در کدام حوزه‌ها بیشتر است و همچنین چه میزان ضرر به بیت‌المال و چه میزان آسیب به مردم وارد می‌کند همچنین موضوعاتی را انتخاب کردیم که برای آنها راهکار پیشنهادی داشتیم.

وی ادامه داد: برای کار تحقیقاتی در این مستند علاوه بر مطالعات مفصل اولیه از مجموعه‌های مختلف پژوهشی مشورت گرفتیم تا از تجربیات و راهکار‌های آنها هم استفاده کنیم.

کعبی افزود: همچنین سعی شد با دستگاه‌های متولی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز رایزنی انجام شود تا هم از مصادیق عینی و پرونده‌های تخلفات آنها استفاده کنیم تا گلوگاه‌های فساد تشریح شده برای مردم ملموس‌تر باشد و هم راهکار‌های ارائه شده را با کمک آنها دقیق‌تر کنیم.

محقق مجموعه مستند سرطان اجتماع درباره مطالبات پیگیری شده در طول این مستند بیان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان ذهن مخاطب را با راهکار‌های مبارزه با فساد آشنا کرد، کار رسانه‌ای و اقناع آنهاست. حالا این مخاطب می‌تواند مردم عام باشد یا مسئولین، یا محققین، دانشجویان و... لذا یکی از راه‌هایی که می‌توان مطالبه عمومی برای اصلاح فرایند‌های غلط و ساختار‌های معیوب در جامعه ایجاد کرد همین همراه سازی مردم از طریق فضای رسانه‌ای است

کعبی با اشاره به مدت زمان صرف شده جهت تولید این مجموعه مستند ۱۰ قسمتی اذعان کرد: در واقع زمان بسیار زیادی صرف شد، چون این مجموعه مستند به لحاظ پیچیدگی بالایی که داشت دارای یک پیش تولید مفصل بود.

وی افزود: واقعیت این است به خیلی از این موضوعات مفاسد اقتصادی تاکنون این گونه پرداخت نشده بود و، چون تجربه جدیدی بود کار ما را زمان‌برتر می‌کرد.

این محقق با اشاره به موانع در مسیر تولید این مجموعه مستند تشریح کرد: مفاسد اقتصادی همیشه جز موضوعات بسیار حساس هم در دنیا و هم در کشور ما بوده و راه رفتن در این مسیر به اصطلاح مثل راه رفتن روی لبه تیغ است؛ باید بسیار مراقب باشیم که خدای ناکرده مخاطب ناامید نشود و در عین حال معضلات را هم بگوییم و همچنین با گفتن راهکار‌ها افق روشنی را به مردم نشان دهیم. 

وی ادامه داد: این ملاحظات را دستگاه‌های حاکمیتی که به ما کمک می‌کردند هم داشتند و قانع کردن و جلب اطمینان آنها مقداری ما را با چالش مواجه می‌کرد.

کعبی با اشاره به نهاد‌های یاری دهنده در ساخت این مستند، بیان کرد: اگر بخواهم همه را اسم ببرم ممکن است افرادی از قلم بیفتند ولی کمک‌ها و مساعدت قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، فراجا و دستگاه‌های دولتی در حوزه‌های مختلف حتماً در تولید این مجموعه مستند بسیار مهم و اثرگذار بود.

 مجموعه مستند «سرطان اجتماع» در ۱۰ قسمت، کاری از مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با مشارکت شبکه مستند سیما قرار است تا چهارشنبه مورخ ۱۷ مرداد هر شب شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۲۰ به روی آنتن شبکه مستند برود.

علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه مستند را ساعت ۲۴ و ۱۰ صبح روز بعد از قاب همین شبکه به تماشا بنشینند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار