مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: براساس پایش تصاویر هوایی و تغییرات آن تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ تالاب هورالعظیم ۵۷ درصد آبگیری داشته است.

داود میرشکار   وضعیت تالاب هورالعظیم را نسبت به مدت مشابه سال گذشته مطلوب‌تر خواند و اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته این تالاب ۵۲ درصد آبگیری داشت که رشد پنج درصدی آبگیری را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به گرما و احتمال وقوع آتش‌سوزی تا ۲ ماه آینده در تالاب هورالعظیم، مکاتباتی با اداره کل مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری خوزستان انجام شد تا رهاسازی آب به صورت موجی ادامه داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ابراز امیدواری کرد: با تامین حقابه تالاب، با کمترین میزان کاهش سطح آب روبرو شویم.

بر اساس این گزارش ۲۵ تیر ماه جاری ۵۰۰ هکتار از نیزار‌های تالاب آتش گرفتند.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد، این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از سه سال پیش تاکنون این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

طی سال‌های گذشته در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روز‌ها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.