از زنگ ورزشی ایرانی، اهدایی موزه زنگ بیگدلی به کمیته ملی المپیک و ورزش‌های فرانسه به مناسبت صدمین سالگرد بازی‌های المپیک در فرانسه رونمایی شد.

زنگ ورزشی ایرانی (یادبود المپیک پاریس ۲۰۲۴) صبح امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ با حضور مدیرکل موزه ها، رئیس ایکوم ایران و مجموعه دار زنگ تهران و مدیر موزه رهگشا رونمایی شد، زنگی که برای صلح و جوانمردی نواخته می‌شود. 

این زنگ، اهدایی موزه زنگ بیگدلی به کمیته ملی المپیک و ورزش‌های فرانسه به مناسبت صدمین سالگرد بازی‌های المپیک در فرانسه است.

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران، یکی از افتخارات ایرانیان در حوزه تربیت بدنی و ورزش با قدمت چند هزار ساله است که در فهرست میراث ناملموس یونسکو در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسیده است.

مصداق‌های شعار بازی‌های المپیک (سریع تر، بالاتر، قوی تر) در رشته‌های مختلف این ورزش دیده می‌شود.

زنگ یکی از ابزار این ورزش است که بصورت موسیقی زنده نقش ایجاد هارمونی و هماهنگی در حرکات این ورزش را ایفا می‌کند. 

جنس زنگ از فلز برنج، وزن آن ۷ کیلو گرم، ارتفاع ۳۴ سانتیمتر با احتساب دسته و کلاپر، قطر دهانه ۲۵ سانتیمتر، ضخامت ۷.۳ ملی متر است.

ساخت زنگ کاملا دست‌ساز است و توسط ۲ هنرمند اصفهانی تولید شده که به مدت ۶ ماه و معادل ۲ هزار و ۳۵۰ ساعت کار انجام شده است و از هنر چکش کاری و حکاکی (قلمزنی به سبک ریز قلمزنی و نیمه برجسته کاری بهره برده است.

بخش‌های زنگ شامل رویه زنگ بوده که در سه بخش نشان المپیک؛ لوگوی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، نقشه فرانسه به شکل برجسته؛ لوگوی کلاه فریژی یا کلاه آزادی، حک نام و امضای پیرکوبرتن بنیان گذار المپیک نوین، نشان سرو ایرانی به شکل بته جقه (نماد استقامت و پایداری) که در لباس‌های ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای نقش بسته است، درج لوگوی پارالمپیک.

طراحی و ساخت این زنگ نفیس توسط موزه زنگ بیگدلی با همکاری مریام گودتس دارنده نشان شوالیه انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار