مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: اسرائیلی‌ها می‌دانند که ما ولشان نمی‌کنیم برای همین در آنجا غوغا برپا شده است.

محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه در نشست بین‌المللی مبانی حقوق بشر اسلامی و غربی از اندیشه تا عمل با تاکید بر وقایع و جنگ رژیم صهیونیستی در غزه که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: بحث من ناظر بر خشونت است.

وی ادامه داد: تئوکراسی در مفهوم غربی براساس نهاد کلیسا است و کلیسا بر تمدن حاکم است، اما در تشیع نهاد کلیسا نداریم.

دبیر اسبق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان کرد: ماکس وبر کار مهمی درباره دموکراسی کرد و گفت که دموکراسی به عنوان ارزش در غرب مطرح بود و باید دموکراسی را به عنوان کارکرد در نظر بگیریم.

لاریجانی اظهار کرد: وبر می‌گفت دموکراسی براساس مفهوم عقلانیت سکولار است، اما در جمهوری اسلامی براساس عقلانیت اسلامی است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی از لحاظ مفهومی روزگار شیرین و پرهیجانی و دائم مباحث جدید داریم و زندگی در جمهوری اسلامی پرچالش و جالب است.

عدالت یک مفهوم قابل سوءاستفاده است

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: بدترین ظلم‌ها در مقیاس اجتماعی است. عدالت یک مفهوم قابل سوءاستفاده است و هیتلر هم از عدالت حرف می‌زد و با یهودی‌ها بد بود.

لاریجانی با بیان اینکه ظلم در اسلام از ظلم به خود شروع می‌شود، اما این در اندیشه غربی وجود ندارد، گفت: هر حکومتی باید حدود برهنگی داشته باشد و در قانون مجازات اسلامی درباره آن قانون داریم و آن کسانی که آن را دوست ندارند باید در مجلس به آن بپردازند.

آنها که از فرهنگ غربی فقط نایت کلاب می‌شناسند در واقع فرهنگ غربی را نمی‌شناسند

دبیر اسبق ستاد حقوق بشر قوه قصاییه بیان کرد: در آمریکا دو سال پیش یک خانمی لباس چسبان پوشیده بود و او را از هواپیما پیاده کردند و شکایت کرد، اما محکوم شد و به او گفتند نمی‌توانید در اخلاق عمومی گسست ایجاد کنید لذا آنها که از فرهنگ غربی فقط نایت کلاب می‌شناسند در واقع فرهنگ غربی را نمی‌شناسند.

لاریجانی با اشاره به اینکه قوانین جمهوری اسلامی منبعث از شرع و نیاز جامعه است، افزود: بی‌حجابی در زمان رضاخان با زور اعمال شد و پروژه‌ای انگلیسی بود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه اظهار کرد: پروژه بی‌حجابی بیشتر از زمان رضاخان در حال ترویج است و تهاجم بی‌امانی است و آمریکا و غرب در پشت قضیه برهنگی است.

لاریجانی اظهار کرد: در حقوق بشر عمدتا مسائل حول آزادی است. باید باب خشونت را باز کرد، چون مسئله‌ای مبنایی در وضع بشر امروز است.

وی ادامه داد: وقتی رژیم اسرائیل به غزه حمله کرد یک فیلسوفی مثل هابرماس از رژیم صهیونیستی دفاع کرد. شاید بگوییم تعصب یهودی‌گرایانه دارد، اما اگر آثار او را نگاه کنید این فراتر از تعصب است.  

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه افزود: هابرماس هم سوسیالیت، هم به دوگانه جمهوری و دموکراسی بحثی معتقد است، اما چنین موضع تندی می‌گیرد و این به تفکر سکولاری برمی‌گردد و ریشه‌هایی که هابر در ظهور حکومت به‌عنوان پدیده بشر برمی‌شمارد.

لاریجانی بیان کرد: در تمدن غرب تمدن سکولاری که به ما حقنه می‌شود اولین رکنش این است که برای انسان ارزش ذاتی قائل نیست. اصل دوم آن سعادت یک پروژه فردی است. اصل سوم اینکه باید میدان عمل فرد آزاد باشد تا خود را سعادتمند کند. اصل چهارم اینکه هر کس هرکاری بخواهد بکند تزاحم ایجاد می‌شود لذا آزادی جایی است که برای دیگری ضرر ایجاد نکند. اصل پنجم اینکه برای اینکه آزادی فردی حفظ شود، حکومت تشکیل می‌شود و امنیت دلیل تشکیل حکومت است.

غرب می‌گوید بشر دو نوع است؛ یکی بشر غربی ممتاز است و بقیه برای جنگل هستند

وی اظهار کرد: بدترین خشونت این است که تهدید برای من وجودی است لذا دولت می‌گوید هر کاری می‌کنم تا این تهدید را حذف کنم و اگر هابرماس از خشونت در فلسطین ناراحت نیست دلیل تئوریک دارد. غرب می‌گوید بشر دو نوع است یکی بشر غربی ممتاز است و بقیه برای جنگل هستند.

دبیر اسبق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: امنیت مایه حکومتی دولت و دسته‌بندی انسان‌ها از مفاهیم غربی در تشکیل حکومت است لذا حوزه حقوق بشر میدان خوبی برای مطرح کردن بحث خشونت است.  

لاریجانی گفت: رهبر انقلاب فتوا دادند سلاح اتمی تهیه نکنید، اما تولید آن برای ما مثل آب خوردن است. ما در جنگ زن و بچه نمی‌کشیم؛ اسرائیلی‌ها می‌دانند که ما ولشان نمی‌کنیم برای همین در آنجا غوغا برپا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار