امروز توپ در زمین ایران است و این تهران است که تعیین می‌کند این بازی خطرناکی که رژیم اسرائیل به راه انداخته، چگونه خاتمه یابد.

در یادداشتی به قلم محبوبه نیاورانی آمده است: زمانی غرب به دنبال سفید کردن رژیم اسرایبل نزد افکارعمومی دنیا بود، اما امروز در کف خیابان‌های کشور‌های غربی و حتی در حیاط دانشگاه‌ها و تمام مراسم‌های فرهنگی و هنری آنها، اعتراضات و تجمع‌هایی در محکومیت جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های رژیم صهیونیستی برپا می‌شود و حتی مردم آمریکا در اعتراض به سیاست‌های کاخ سفید در حمایت از این رژیم غاصب، پرچم کشورشان را به آتش می‌کشند.

 امروز کشور‌های غربی به نوبت در حال شناسایی فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل هستند و دادگاه لاهه هم در حکمی اسرائیل را به‌عنوان یک رژیم اشغالگر معرفی می‌کند که باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کند و دیوان کیفری بین‌المللی هم حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را به جرم جنایت جنگی صادر می‌کند و بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به صدور حکم بازداشت نتانیاهو می‌گوید که همه اعضای اتحادیه اروپا از نظر قانونی مجبور به انجام این کار هستند و باید آنها را دستگیر کنیم. حالا این جنایتکار جنگ غزه، با شعله‌ور نگه داشتن آتش جنگ و شرایط اضطراری به دنبال تغییر صحنه جنگ است تا از اتهامات و دادگاهی شدن فرار کند.

اما با جنایت جدیدش یعنی ترور شهید هنیه از خط‌قرمز‌های ایران عبور کرده و منطقه را با بحرانی جدید مواجه کرده است. ایران می‌گوید رژیم اسرائیل از همه تابو‌ها تخطی کرده و باید بهای آن را بپردازد.

در چنین شرایطی آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد به دنبال جلوگیری از انتقام ایران است. ‏روزنامه الجریده کویت هم در گزارشی مدعی شده یک هیأت آمریکایی با میانجیگری عمان به تهران سفر کرده و حامل پیام دعوت رهبران جمهوری اسلامی به آرامش و خویشتنداری بوده است. همچنین در روز‌های اخیر کشور‌های منطقه از جمله عمان، مصر، عربستان سعودی، قطر و ترکیه با مقامات کشورمان تماس‌هایی گرفته‌اند؛ اما گفته شده ایران درخواست‌های کشور‌های منطقه و غربی را بی‌پاسخ گذاشته است.

چراکه هیچ‌یک از این مذاکره‌ها و میانجی‌ها نمی‌توانند ضامن رفتار رژیم صهیونیستی باشند. این رژیم ثابت کرده که قاعده‌مند نیست و برای رسیدن به خواسته خود از همه خط‌قرمز‌ها عبور می‌کند. آمریکا به جای تلاش برای جلوگیری از پاسخ ایران، بهتر بود این رژیم سرکش را مهار می‌کرد که برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود دست به کشتار کودکان، غیرنظامیان و خبرنگاران نمی‌زد. وقتی سناتور‌های آمریکا به جای توبیخ، نتانیاهو را برای جنایت‌هایش تشویق می‌کنند باید تبعات بحران‌های جدیدی که این رژیم برای منطقه و جهان ایجاد می‌کند را هم بپذیرند.

آنچه معلوم است ایران عزم خود را برای پاسخی قوی و بسیار گسترده‌تر از عملیات «وعده صادق» جزم کرده است. ایران برای ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم سرکش، راه خود را انتخاب کرده و می‌خواهد پاسخی پشیمان‌کننده به رژیم اسرائیل بدهد. البته اگر واقعا میانجی‌ها، کشور‌های غربی و آمریکا به دنبال جلوگیری از تنش بودند، در گفته خود صداقت داشتند و گفتار و عمل آنها یکی بود، می‌توانستند آتش‌بس فوری و دائمی غزه بدون هیچ پیش‌شرط را پیشنهاد دهند تا مردم مظلوم فلسطین از جنگ و کشتار رهایی یابند؛ اما کشور‌های منطقه با سکوت خود و آمریکا هم با حمایت‌های سیاسی، مالی و نظامی‌اش، این رژیم را در ادامه جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین جسورتر و گستاخ‌تر کرده و راهی را پیش روی جبهه مقاومت به جز مقاومت و تعیین سرنوشت جنگ در میدان نبرد نگذاشته‌اند. البته ایران نیز باید از همه ظرفیت‌های میدانی و دیپلماسی‌اش برای مهار رژیم صهیونیستی استفاده کند. باید دانست که در مقابله با اسرائیل تنها با یک رژیم روبه‌رو نیستیم و تمام توان ناتو و کشور‌های غربی پشت این رژیم غاصب است، بنابراین پاسخ باید بازدارندگی لازم را داشته باشد تا مانع پاسخ طرف مقابل شود. 

امروز توپ در زمین ایران است و این تهران است که تعیین می‌کند این بازی خطرناکی که رژیم اسرائیل به راه انداخته، چگونه خاتمه یابد؛ بنابراین انتظار می‌رود همان‌گونه که تا به امروز شاهد آن بودیم، این پاسخ در درجه اول بازدارنده و در درجه دوم تغییر دهنده معادلات باشد تا هم جلوی دست‌درازی مجدد این رژیم به امنیت کشورمان را بگیرد و هم بتواند مردم مظلوم فلسطین را از این جنگ نابرابر نجات دهد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
این جنگ را شما آغاز می کنید اما پایانش را ما ترسیم می کنیم