رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع استان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۴۰۰ هزار تن از این محصول برداشت شود.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه برداشت گوجه فرنگی از سطح ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع استان آغاز شده، گفت: این محصول در ارقام مختلف مانند متین، سان‌ست، سما، پارس،۸۳۲۰ کارن، لونا، سوپر لونا، کومودور و کامنتا، اناری برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود.

شهبازی ادامه داد: شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، شاهین‌دژ بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل آوری آن در کارخانه‌های داخل استان و یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد.

شهبازی بیان کرد: ۳۰ کارخانه فرآوری رب و پوره گوجه فرنگی در سطح استان فعال است و سالانه ۵۵۰ هزار تن ظرفیت این واحد‌های تولیدی است.

به گفته وی متوسط عملکرد در هکتار این محصول ۷۰ تن است که علاوه بر تامین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

وی گفت: نیاز آبی گوجه فرنگی حدود ۸ هزار مترمکعب در هکتار است که این میزان بسته به روش آبیاری تغییر می‌کند و در حال حاضر ۸۵ درصد سبزی و صیفی کشت شده در مزارع استان با استفاده از نوار تیپ است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب در گوجه فرنگی و سایر محصولات سبزی و صیفی جایگزینی روش آبیاری از غرقابی به آبیاری نوار تیپ، توسعه کشت نشایی و انتقال نشا به مزرعه از اواسط اردیبهشت ماه است.

شهبازی گفت: از اقدامات دیگر در زمینه کشت کوجه فرنگی احداث دو واحد بانک نشاء مکانیزه است.

وی اظهار کرد: علاوه بر صرفه جویی آب در خزانه کشت از هدر رفت آب ناشی از کشت نشا‌های ناسالم که باعث از بین رفتن محصول در اواسط دوره رشد می‌شوند و کشاورز مجبور به شخم مزرعه و کشت مجدد می‌شودجلوگیری می‌کند.

به گفته وی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی همچنین  بیان کرد: گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در آذربایجان‌غربی است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در کارخانه‌های استان به صورت رب و سس به خارج از استان و حتی کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.