حجت‌الاسلام خلیلی گفت: امروز قوه قضائیه آمادگی پیگیری پرونده‌های جنایات علیه مردم ایران را دارد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین «حمزه خلیلی» معاون اول قوه قضائیه امروز در همایش سراسری مدافعان حقوق بشر انقلاب اسلامی و گرامیداشت روز بسیج حقوق‌دانان گفت: ما با یک مبنای پایه‌ای حقوق بشری امروز مواجه هستیم و این مبنا در مجالس دانشگاهی و حوزوی با یک ادبیات خاص معرفتی، فقهی و دانشگاهی در حال رد و بدل شدن است.

خلیلی افزود: وقتی پای صحبت بزرگان می‌نشینیم از این مبنا می‌گوییم تا به نتیجه برسیم. ما در تمامی گفتمان خود می‌گوییم که انسان دارای ارزش است. زیرا نمایندگی خدا بر روی زمین است و این خلافت به عهده انسان است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: همین انسانی که خلیفه است، صاحب کرامت، شرافت و عزت است. این انسا‌نها مخلوق خداوند بوده و آنها در درگاه الهی خیلی عزیز هستند و خداوند مخلوق خود را خیلی دوست دارد. در روایات داریم دل خداوند از آه مظلوم به درد می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: تمامی انسان‌ها باهم برابر هستند و در این شرایط هیچ قومیت، جنسیت و نژادی با این کرامت نمی‌توانند برابری کنند. در این میان مبنای قومی و قبیله‌ای حساب نمی‌شود. حتی در بحث جنسیت هم احکام متفاوتی وجود ندارد.

خلیلی اضافه کرد: در گذاره‌هایی که برای ما به عنوان حقوقدان مطرح است تمامی این گذاره‌ها باید کنار برود. تمامی انسان‌ها در ذات خود عزیز هستند و اصلا ساختار انسان اینگونه طراحی شده است. باید آن چیزی که کریم و عزیز بودن انسان را زیر سوال می‌برد را از بین ببریم. زیرا آن چیزی که حیثیت انسان را زیر سوال می‌برد نمی‌تواند مبنای قانونی باشد.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: امروز با یک اعلامیه حقوق بشر مواجه می‌شویم و این اعلامیه بین ما و آن مبنا فاصله می‌اندازد و باید از این اعلامیه مبنا‌ها را مشخص کنیم که چه کسی به دنبال اصول انسانی است و چه کسی خود را از آن دور می‌دارد.

وی عنوان کرد: ما به کرامت و عزت انسان‌ها احترام می‌گذاریم. ما پیامبری داریم که عزت فراوانی برای انسان قائل بود و اعتقاد داشت که این عزت و احترام باید دائمی باشد. اما امروز «اسرائیل» جنایتکار با جنایاتی که در غزه مرتکب می‌شود در نسل‌کشی خود شادمان است. این رژیم عاطفه‌ای ندارد و انسانیت نمی‌شناسد.

خلیلی تصریح کرد: فاصله ما امروز با دنیای غرب و با حقوق بشر غربی فراوان است. وقتی با ادبیاتی مواجه می‌شویم که از انسانیت دور شد با این جنایات روبرو می‌شویم. ما کرامت انسانی را در این می‌دانیم که یک مضافی دارد و آن این است که به کرامت انسانی و کرامت ارزشی اعتقاد داریم. این در حالی است که کریم‌ترین و باارزش‌ترین انسان کسی است که به خدا نزدیک شده باشد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: دنیای غرب به اکتسابی بودن کرامت هیچ اعتقادی ندارند. برای آنها بامذهب و لامذهب هیچ تفاوتی ندارد. امروز باید از مردمان خود و حتی از مظلومان دفاع کنیم. امروز ظلم عریانی را که می‌بینیم چیز جدیدی نیست و تاریخ بلند ایران تمام این ظلم‌ها را دیده ولی همیشه جای ظالم و مظلوم عوض شده است.

وی تصریح کرد: امروز نباید منفعل بود و باید فعالیت کرد. باید علیه جنایتکارانی که علیه بشریت ظلم می‌کنند فعالیت کرد و پرونده قضایی تشکیل بدهیم. ما باید مطالبه‌گر باشیم و در این حوزه فعالانه ورود کنیم.

خلیلی در پایان گفت: امروز از جامعه بسیجیان حقوقدان انتظار داریم در این حوزه فعالانه ورود کنند. امروز قوه قضائیه آمادگی پیگیری پرونده‌هایی که در مورد جنایات علیه مردم ایران شده است را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار