در پی حمله با چاقو به آموزشگاهی در ساوت‌پورت انگلیس و کشته شدن سه خردسال، چندین شهر به صحنه درگیری میان معترضان مهاجرستیز و پلیس بدل شده است.

هفته گذشته یک پسر ۱۷ ساله به نام «اکسل روداکوبانا» متولد کاردیف، پرجمعیت‌ترین شهر ولز که والدینش روآندایی هستند، با چاقو به یک آموزشگاه تابستانی کودکان در ساوت‌پورت انگلیس حمله کرد و در جریان این اقدام خشونت‌آمیز سه دختر خردسال جان باختند و چند کودک و ۲ بزرگسال نیز زخمی شدند.

روزنامه گاردین در گزارشی از درگیری میان معترضان علیه این حمله و پلیس انگلیس نوشته و در عین حال به گسترش ناآرامی‌ها در سرتاسر این کشور و هم‌چنین دستگیری افرادی در این اعتراضات می‌پردازد.

بیش از ۳۰ تظاهرات در روز شنبه در سرتاسر انگلیس از جمله منچستر، لیورپول، ناتینگهام، لیدز، بلفاست، استوک-آن-ترنت، بلکپول و هال برگزار شده و اعتراضات در ساوت‌پورت که به اوج خود رسیده با دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر همراه بوده است.

به‌رغم آنکه این نوجوان ۱۷ ساله مسلمان نیست، اما برخی معترضان از فضای ایجاد شده سوءاستفاده کرده‌اند و علاوه بر شعار‌های مهاجرستیز، شعار‌های ضداسلامی نیز سر دادند. بدین ترتیب، تنش‌ها بین مهاجران مسلمان بریتانیایی و افراد بومی در شمال انگلیس بالا گرفته است.

ناآرامی‌ها به حدی جهات مختلفی پیدا کرده که در منچستر، درگیری بین تظاهرکنندگان چپ و راست ایجاد شده و جناح راست با به‌عقب راندن حصار‌ها و پرتاب اشیایی به سمت افسران پلیس تلاش می‌کردند گروه‌ها را از یگدیگر جدا کنند.

وزرای انگلیسی هشدار دادند: «آشوبگران بهای درگیری‌های خشونت‌آمیز که در سراسر بریتانیا گسترش یافته است را خواهند پرداخت.»

«ایوت کوپر» وزیر کشور بریتانیا گفت: «خشونت جنایی و بی‌نظمی جایی در خیابان‌های بریتانیا ندارد. هر که درگیر بی‌نظمی جنایی و خشونت‌آمیز در خیابان‌های ما شود، باید بهای آن را بپردازد و باید انتظار داشته باشد که دستگیری، تعقیب، مجازات از جمله حبس و ممنوعیت سفر اعمال خواهد شد. قانون‌شکنی عواقب دارد.»

پلیس این کشور هم پیش‌بینی می‌کند که طی روز‌های آینده احتمال خشونت‌ها و ناآرامی‌های بیشتر در سرتاسر انگلیس وجود دارد.

روزنامه گاردین تاکید می‌کند: «درگیری‌های گسترده، اولین چالش بزرگ برای دولت جدید کر استارمر، نخست‌وزیر بوده و در عین حال او با درخواست‌هایی نظیر اعلام وضعیت اضطراری برای توقف خشونت بیشتر و فراخوان پارلمان مواجه است.»

گزارش شده است که پلیس ویژه برای مقابله با ناآرامی‌ها در مرکز شهر ساندرلند مستقر شده تا تظاهرکنندگان را عقب برانند. هم‌چنین، سرویس آتش‌نشانی و نجات منطقه تایید کرد که ایستگاهش در نزدیکی دفتر پلیس مرکزی ساندرلند به آتش کشیده شده است. پلیس هم‌چنین در چارچوب اقدامات احتیاطی، از مسئولان ایستگاه راه‌آهن ساندرلند خواست که حوالی ساعت ۲۲ به‌وقت محلی این ایستگاه را تعطیل کنند.

«کیم مک گینس» شهردار منطقه در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «خسارات قابل‌توجهی به شهر وارد شده است. آنها یک ایستگاه پلیس و اتومبیل‌ها را آتش زده‌اند، مغازه‌ها را غارت کرده و به افسران پلیس حمله کرده‌اند. با این افراد باید با تمام ابزار قانونی و با تمام قدرت برخورد شود، شما نمی‌توانید از غم و اندوه دیگران برای ارتکاب جنایت و خشونت استفاده کنید.»

از آنجایی که این نوجوان ۱۷ ساله از پدر و مادر روآندایی متولد شده، به احساسات ضد مهاجران در بریتانیا دامن زده و بسیاری از شهر‌های این کشور شاهد اعتراضات و ناآرامی‌هایی بوده است. با این حال، این نوجوان مهاجم در بریتانیا به دنیا آمده و مقام‌های پلیس هم‌چنین اعلام کرده‌اند که این حمله «تروریستی» تلقی نشده، زیرا مهاجم مذکور همدستی نداشته است. از طرف دیگر، پلیس اعلام کرده که این نوجوان هیچ ارتباطی با مسلمانان ندارد، اما برخی گروه‌های راست افراطی در تلاشند تا این مسئله را به بهانه‌ای برای اعتراضات اسلام‌ستیزانه خود بدل کنند.

«کر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس از حزب کارگر ضمن محکومیت محتوا‌های خشونت‌آمیز منتشر شده در فضای مجازی، در واکنش به این ناآرامی‌ها گفت: «این اراذل و اوباش متحرک هستند، آنها از جامعه‌ای به جامعه دیگر می‌روند و ما هم باید در پاسخ، پلیسی داشته باشیم که بتواند همین کار را انجام دهد.»

این ناآرامی‌های خشونت‌بار در حالی شکل گرفته است که «ایلان ماسک» کارآفرین میلیاردر آمریکایی معتقد است که این تحولات در انگلیس ممکن است به «جنگ داخلی» منجر شود. او در شبکه اجتماعی ایکس که خود مالک آن است، با اشاره به ویدیو‌های منتشر شده از شهر‌های انگلیس نوشت: «جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار