رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: ۴۶درصد پرونده‌های مطروحه قضایی در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود که این مهم شمار قابل توجهی از پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه روز یکشنبه در نشست منطقه‌ای نحوه اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح در جمع مسئولان قضایی استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: یکی از مهمترین تحولات قانون شورا‌های حل اختلاف، مربوط به تشکیل دادگاه صلح می‌شود که در قانون جدید صلاحیت‌های آن پیش بینی شده است.

وی افزود: قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تصویب شد که طبق ماده ۴ قانون جدید شورای حل اختلاف قوه قضاییه مکلف است حداکثر ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، در هر حوزه قضایی، شعبه یا شعبی از دادگاه‌ها را تحت مدیریت و نظارت رئیس آن حوزه قضائی به عنوان دادگاه صلح تعیین کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: دادگاه صلح موظف است ابتدا پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد و اگر سازش حاصل نشد و یا عدم تمایل یکی از طرفین دعوا، دادگاه صلح به دعوی رسیدگی می‌کند.

صادقی تصریح کرد: در قانون جدید هدف افزایش صلح و سازش است، بنابراین در کنار هر دادگاه صلح یک یا چند شعبه شورای حل اختلاف دایر خواهد شد.

وی درباره نشست تخصصی نحوه اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف افزود: اکثریت پرونده‌ها توسط دادگاه صلح به شورا‌های حل اختلاف ارجاع شود و همراهی شورا‌های حل اختلاف با دادگاه صلح الزامی است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ادامه داد: قاضی دادگاه صلح باید در جلب رضایت طرفین دعوی تلاش کند و ارجاع به شورای حل اختلاف را در اولویت قرار دهد.

وی نحوه ارتباط دادگاه صلح با شورای حل اختلاف را بسیار مهم دانسته گفت: مراجع قضایی این اختیار را دارند که در همه مراحل رسیدگی، در صورتی که ظرفیت صلح و سازش در پرونده وجود داشته باشد پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهند.

‌صادقی تصریح کرد: تصویب این قانون و اجرای صحیح آن برای تقویت حرکت قوه قضاییه به سمت فرهنگ صلح و سازش موثر است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه فلسفه شکل گیری دادگاه صلح و سازش را در وهله اول عدم صدور رای عنوان کرد و گفت: این رویکرد در مسیر صلح و سازش و حل و فصل امور، تعیین کننده خواهد بود.

‌صادقی افزود: حرکت و سیر دادگاه محاکم به سمت و سوی صلح و سازش اثبات کننده موفقیت ما در اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف است و هر چه بتوانیم تعداد مصالحه پرونده‌های را افزایش دهیم ما به هدف نهایی خود که همان اصلاح ذات البین و حل و فصل ریشه‌ای منازعات و اختلافات است نزدیک‌تر می‌کند.

وی از جذب ۱۰ هزار نفر نیروی اداری از طریق آزمون برای فعالیت در دادگاه‌های صلح خبر داد و یادآور شد: منابع انسانی ماهر و با دانش ضامن موفقیت بهتر اهداف تبیین شده برای اجرای این قانون است؛ و برجسته سازی اجرای این قانون در اذهان قضات، آموزش فشرده قضات افزایش دانش روان شناسی برای افراد شاغل در این حوزه را خواستار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.