مدیر امور عشایری استان همدان از اصلاح نژاد ۳۸۰۰ رأس گوسفند عشایر این استان خبر داد.

جعفر کاویانی‌دلشاد بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۸۰۰ رأس دام سبک عشایر استان همدان به منظور افزایش راندمان تولید، حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز، بهبود ژنتیک گله‌های دام سبک و زایش گوسفند‌ها و چند قلو زایی اصلاح نژاد شده‌اند که این اقدام در سطح کشور روند قابل چشمگیری بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳۸ هزار مترمکعب آبرسانی سیار به عشایر استان در برنامه امور عشایر قرار دارد، افزود: در همین رابطه از اوایل تیرماه آبرسانی به عشایر سطح استان آغاز شده و تا مهر و یا آبان ماه ادامه خواهد داشت.

کاویانی‌دلشاد بیان کرد: در رابطه با آبرسانی سیار به عشایر سازمان برنامه و بودجه قول اختصاص اعتبار لازم برای خرید چهار دستگاه کامیون را به امور عشایری استان همدان داده است که تا تخصیص این اعتبار فعلا چهار دستگاه کامیون برای این امر با روزانه ۲۰ میلیون تومان اجاره شده تا عشایر با کمبود آب مواجه نشوند.

 وی افزود: از دی یا بهمن ماه مجدد زمانی که عشایر استان همدان به سمت جنوب دارای کوچ هستند تا فرودین ماه سال آینده نیز به آنان آبرسانی سیار خواهیم داشت.

این مقام مسئول تعداد عشایر استان همدان را ۱۴ هزار نفر در قالب ۴۰۰۰ خانوار و چهار ایل و ۲۴ طایفه برشمرد و گفت: عشایر استان همدان با ۴۷۰ هزار رأس دام سبک سالیانه دارای ۶۰۰۰ تن تولید گوشت قرمز و ۲۸۰ تن پشم هستند. 

کاویانی‌دلشاد اضافه کرد: ۰.۸ درصد جمعیت استان همدان عشایر هستند که ۲۰ درصد کل گوشت قرمز استان همدان را تامین می‌کنند.

 مدیر امور عشایری استان همدان توزیع ۶۷۵ تن آرد، توزیع ۱۸ هزار لیتر سوخت، توزیع ۲۷ هزار لیتر آب شرب با اعتبار سه میلیارد تومان، توزیع ۵۰ سیلندر گاز، انجام ۳۰۰۰ متر لوله انتقال آب را از جمله اقدامات انجام شده امور عشایری استان همدان از ابتدای سال تاکنون برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر این طی مدت فوق ۴۷ کیلومتر مرمت و بازسازی راه‌های عشایری با اعتباری افزون‌بر چهار میلیارد تومان در استان انجام شده است.

وی همچنین اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۷ سیاه چادر عشایر در مناسبت‌ها و ایام مختلف همچون عیدقربان و غدیر در سطح مراکز گردشگری استان همدان از جمله گنجنامه و تپه هگمتانه به‌منظور انتقال آداب و رسوم و فروش محصولات تولیدی عشایر استان بر پاشده است.

کاویانی دلشاد از برگزاری ۱۲ دوره آموزشی با ۴۹ هزار نفر ساعت برای عشایر استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و یادآور شد: گوشت قرمز، گیاهان دارویی، بهداشت، صنایع دستی، گردشگری از جمله کلاس‌های برگزار شده برای عشایر این استان بوده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری شش جلسه شورای عشایری در شهرستان‌های استان همدان با فرمانداران و بررسی مشکلات عشایر، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری توسط سازمان عشایری برای دومین سال متوالی، تعاونی عشایری شهید رجایی استان همدان به عنوان تعاونی نمونه کشوری انتخاب شد.

مدیرامور عشایر استان همدان در ادامه از ابلاغ اعتبارات امسال تبصره ۲ با اعتباری افزون‌بر ۲۶ میلیارد تومان با نرخ ۱۴ درصد و بازپرداخت هفت ساله برای عشایر استان همدان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در این رابطه برای پرداخت این تسهیلات در حال شناسایی افراد واجد شرایط هستیم.

کاویانی تصریح کرد: اعتبار ماده ۵۲ وام و تسهیلات علوفه نیز برای استان همدان با اعتباری افزون‌بر دو میلیارد تومان ابلاغ شده که در این رابطه نیز در حال شناسایی افراد واجد شرایط برای معرفی هستیم، ضمن اینکه اوایل امسال نیز اعتباری افزون‌بر ۲۰ میلیارد تومان از محل جز سه تبصره ۱۸ با نرخ سود چهار درصد با باز پرداخت هفت ساله بین عشایر استان توزیع شد.

وی همچنین با اشاره به همایش تجلیل از سران طوایف و شبانان و گله داران عشایر استان همدان در اواخر هفته گذشته، یادآور شد: در این همایش از ۴۰۰ نفر دامداران و عشایر نمونه و سران طوایف و شبانان عشایر تقدیر شد، ضمن اینکه در این همایش جلسه پنل پرسش و پاسخ نیز برگزار و مسئولین به سوالات عشایر مدعو پاسخ دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار