دولت چهاردهم گفتمانی دارد و وعده‌هایی داده که باید با کمک افرادی که معتقد به این گفتمان هستند محقق شود.

«کشور را با اختلاف و دعوا نمی‌توان اداره کرد». این جمله بخشی از صحبت‌های آقای دکتر پزشکیان است که هفته قبل از تحلیف و در روزی که قرار بود نمایندگان مجلس دوازدهم خدمت رهبر انقلاب برسند، در صحن علنی مجلس بیان شد. البته این جمله پرتکرار رئیس‌جمهور چهاردهم جمهوری اسلامی در ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری و خصوصا در مناظرات بود.

روز سه‌شنبه گذشته، مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری با شکوه وعظمت برگزار شد، آن‌هم در مراسمی که سران ومقامات بلندپایه۸۸ کشورخارجی حضورداشتند و ازنزدیک مردم‌سالاری واقعی ونه دموکراسی‌های دروغین غربی را در ایران اسلامی به نظاره نشستند.

سخنان امیدآفرین رئیس‌جمهور و تشویق مستمر نمایندگان
سخنان رئیس‌جمهور محترم که با تشویق مستمر وکلای مردم و مسئولان حاضر در اجلاسیه همراه بود، متقن، مقتدرانه، امیدآفرین، مبتنی بر اصول انقلاب و سند چشم‌انداز ۲۰ساله نظام بود که دوستان این انقلاب را شاد و دشمنان را بار دیگر مأیوس ساخت. بعد از مراسم تحلیف، مهم‌ترین موضوع محافل سیاسی کشور بحث تشکیل کابینه است. این‌که چه افرادی و با چه شاخص‌هایی انتخاب و برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی خواهند شد. آقای پزشکیان چه در تبلیغات و چه بعد از آن در کمتر سخنرانی خود بوده که سخن از وحدت ملی و پرهیز از اختلافات داخلی نکرده باشد و بر تشکیل دولت وفاق ملی تاکید نکند.
 
۱۲ شاخص برای انتخاب کابینه
 حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان علاوه بر توصیه به وکلای ملت برای همکاری با دولت جهت تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه، ۱۲ خصوصیت و شاخص برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم بیان کردند که عبارتند از: ۱. امین ۲. صادق ۳. متدین ۴. باایمان ۵. متشرع ۶. کارآمد ۷. معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی از بن دندان ۸. امیدوار به آینده ۹. دارای نگاه مثبت به افق ۱۰. نداشتن سابقه سوء ۱۱. اشتهار به پاکدستی و صداقت ۱۲. دارای نگرش ملی و غرق‌نشدن در مسائل جناحی و سیاسی. شاخص‌هایی، چون امین‌بودن، صادق‌بودن، متدین‌بودن، باایمان‌ومتشرع‌بودن که باید همه را در ذیل تقوای شخصی و تقوای سیاسی تعریف کرد باعث می‌شود مسئول جمهوری اسلامی به‌جای پیروی از هوای‌نفس و لذات دنیوی، وظیفه شرعی و دینی خود را در انجام و سپردن مسئولیت به دیگران سرلوحه کار خود قرار دهد.

در انتخاب همکاران خود فقط خدا را در نظر گیرد و نه سفارش اطرافیان و در مصرف بیت‌المال نیز دقت لازم را داشته باشد. همه ایراداتی که درخصوص سوءاستفاده از بیت‌المال و اختلاس در جمهوری اسلامی طی چند دهه مشاهده کرده‌ایم از کمرنگ بودن این خصایص در مسئولان عالی‌رتبه یا میانی در دولت‌ها بوده است. تقواست که موجب می‌شود یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر حساسیت نسبت به بیت‌المال و عدم‌استفاده شخصی از مواهب قدرت، بر زیرمجموعه خود نیز نظارت داشته باشد تا راه خطا نروند و درصورتی‌که پای خود را کج گذاشتند با آنها برخورد کند. مسئولی که خود کاملا پاکدست باشد، می‌توان امیدوار بود که همکارانی پاکدست انتخاب کند و بر سلامت مالی آنها نظارت مستمرداشته باشد. 

تولد شهرام جزایری‌ها و بابک زنجانی‌ها و سلاطین سکه و... درجمهوری اسلامی حاصل کمرنگ‌شدن این خصایص در مدیران است که راه را برای نفوذ و قدرت‌یابی این غارتگران بیت‌المال فراهم می‌کند. کارآمدی، شاخص دیگری است که رهبری انقلاب در همه دولت‌ها بر آن تاکید دارند. این‌که فرد تنها انسان باتقوایی باشد، اما تجربه و کارایی خاصی نداشته باشد قطعا گزینه عقلانی برای گرفتن پست مهم وزارتخانه نیست، چراکه قرار نیست یک امام‌جماعت برای یک مسجد انتخاب کنیم، بلکه این فرد باید بتواند قوه محرکه یک وزارتخانه با ده‌ها هزار نیرو و امکانات باشد. چنانچه فرد اول وزارتخانه انسان ناکارآمدی باشد قطعا نمی‌توان انتظار داشت از آن وزارتخانه آبی گرم شود. دو شاخص بعدی امیدواری به آینده و نگاه مثبت به افق است. از این رو افرادی که مدام از ناتوانی این ملت سخن گفته و جامعه پرشور ایرانی را ناامید می‌سازند، مسئولانی که در دوره‌های گذشته می‌گفتند حتی باید مدیر هم از خارج بیاوریم یا ملت ایران تنها می‌توانند آبگوشت بزباش درست کنند، با این شاخص‌ها در تضادند.
 
محبوبان بی‌بی‌سی و صهیونیسم اینترنشنال برای مسئولیت صلاحیت دارند؟
نداشتن سوء‌سابقه و همچنین نگرش ملی و غرق‌نشدن در مسائل جناحی وسیاسی و اعتقاد به جمهوری اسلامی سه شاخص مهم دیگری است که رهبری عزیز بر آن تاکید دارند. افرادی که سابقه روشنی در خدمت به مردم ندارند، افرادی که در مواقع خاص بر صورت نظام تیغ زده و از هر فعالیتی برای تخطئه نظام در انظار بین‌الملل دریغ نکرده‌اند، افرادی که منافع شخصی و حزبی خود را بر منافع نظام ترجیح داده، افرادی که تمام هم‌وغم‌شان اختلاف‌افکنی و بحران‌آفرینی در برهه‌های حساس نظام بوده، افرادی که نقش لیدری فتنه اسرائیلی - آمریکایی ۸۸ را داشته‌اند و درمحاکم‌صالحه محکوم شده‌اند، افرادی که همیشه مواضع‌شان تیتر اول رسانه‌های بیگانه بوده و سخنان‌شان با هورای ضدانقلاب همراه بوده، افراد محبوب بی‌بی‌سی و صهیونیسم اینترنشنال و افرادی که تنها راه نجات این ملت راتسلیم بدون، چون وچرا درمقابل غرب وآمریکا می‌دانند نمی‌تواننداهداف ریاست محترم جمهور را محقق سازند. در جمع‌بندی باید گفت برای تحقق اهداف ترسیمی رئیس‌جمهور محترم درتحقق وفاق ملی ودوری از اختلاف باید همکارانی انتخاب شوند که اولا به این اصول وخط‌مشی‌ها باورداشته وثانیا قدرت، تجربه و توان حرکت دراین مسیر وتحقق اهداف کلان نظام را داشته باشند.

چنانچه انتخاب اعضای کابینه براساس اهداف ترسیم‌شده جناب آقای دکترپزشکیان درمراسم تنفیذ وتحلیف وتبلیغات ریاست جمهوری صورت گیرد، برتک‌تک وکلای ملت نیز فرض است بدون درنظرگرفتن خط وخطوط سیاسی ومنافع شخصی و گروهی ومنطقه‌ای به این افراد رأی مثبت دهند و با پشتوانه رأی بالاهر‌چه سریع‌ترکابینه راتکمیل وبرای آغازخدمت به ملت مهیا سازند.

تعریف دولت وفاق ملی چیست؟
اما تعریف دولت وفاق ملی چیست؟ چه خصوصیاتی دارد و درچه صورت می‌توان مدعی شد دولت وفاق ملی تشکیل شده است؟ بی‌شک معنای دولت وفاق ملی، دادن سهم‌الشرکه به احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها و قومیت‌ها نیست. دولت چهاردهم گفتمانی دارد و وعده‌هایی داده که باید با کمک افرادی که معتقد به این گفتمان هستند محقق شود. پس قطعا دولت ائتلافی آن‌هم با گفتمان‌های گاه متضاد نه‌تن‌ها نمی‌تواند اهداف رئیس‌جمهور منتخب را تحقق بخشد که توان دولت را بیشتر صرف اصطکاک میان اعضای کابینه خواهد کرد وامکان تحرک ازدولت راخواهدگرفت. آقای رئیس‌جمهور، سند چشم‌انداز ۲۰ساله نظام، برنامه پنج‌ساله و سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب را سرلوحه دولت خویش قرار داده و در مراسم تحلیف بر این نکته تاکید کردند. رئیس‌جمهور محترم در این یک‌ماه بار‌ها تبعیت خود از منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلان ابلاغی ایشان را اعلام کرده و راه نجات کشور را اجرای این سیاست‌ها دانسته است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار