پژوهشی جدید پی برده است که قاره‌های سیاره زهره نشان دهنده یک ارتباط شگفت انگیز با زمین در مراحل اولیه آن هستند.

یک مطالعه تحقیقاتی جدید نشان داده است که سیاره زهره که به طور شایع به عنوان «همزاد شیطانی زمین» شناخته می‌شود، ممکن است تاریخ زمین شناسی شگفت انگیزی را با سیاره ما به اشتراک بگذارد.

دانشمندان کشف کرده‌اند که دره‌های وسیع زهره، معروف به موزاییک، ممکن است در اثر فرآیند‌هایی مشابه فرآیند‌هایی که میلیارد‌ها سال پیش قدیمی‌ترین قاره‌های زمین را ایجاد کرده‌اند، شکل گرفته باشند.

این مطالعه بین‌المللی به رهبری دانشیار فابیو کاپیتانو از دانشکده زمین، جو و محیط زیست دانشگاه موناش با همکاری ناسا در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

کاپیتانو گفت: این مطالعه درک ما از چگونگی تکامل سیارات را به چالش می‌کشد.

دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای با کارایی بالا و داده‌های فضاپیمای ماژلان، شکل‌گیری Ishtar Terra، بزرگترین دره زهره را مدل‌سازی کردند.

نتایج نشان می‌دهد که Ishtar Terra و دیگر زمین‌های شکسته (تپه‌های بسیار تغییر شکل‌یافته بر روی سطح زهره که به‌عنوان بخش‌های بزرگی از الگو‌های موزاییکی ظاهر می‌شوند) ممکن است از درون داغ سیاره از طریق فرآیندی شبیه به شکل‌گیری کراتون‌های زمین، یعنی هسته‌های باستانی قاره‌های ما پدید آمده باشند.

کاپیتانو گفت: این کشف یک چشم انداز جدید و جذاب در مورد زهره و ارتباطات احتمالی آن با زمین اولیه ارائه می‌دهد.

درک چگونگی شکل‌گیری این «قاره‌ها» در زهره، ممکن است تکامل سیارات سنگی، از جمله سیارات ما را روشن کند.

کراتون‌های زمین سرنخ‌های مهمی در مورد پیدایش فرم‌های زمین، جو و حتی حیات دارند.

کاپیتانو افزود: با مطالعه ویژگی‌های مشابه در زهره، ما امیدواریم که اسرار تاریخ اولیه زمین را کشف کنیم.

منبع: phys.org