رئیس کل دادگستری کرمان با اشاره به اولویت قوه قضاییه در اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف گفت: این قانون براساس بخشنامه‌های ابلاغی، از نیمه دوم مرداد در دادگاه‌های بخش سراسر استان اجرایی می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان کرمان گفت: چارت دادگاه صلح منوجان، شهربابک، عنبرآباد، بافت، رودبار جنوب، قلعه گنج، راور، بردسیر، انار و ریگان به استان رسیده است و پس از ابلاغ قضایی برای همکاران، دادگاه‌های صلح در این حوزه‌های قضایی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی به اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز اشاره و بیان کرد: در مرحله اول دوره آموزشی مورد نظر برای اجرای این قانون برگزار می‌گردد تا قضات با این قانون هرچه بیشتر آشنا شوند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: یکی از مشکلات دستگاه قضایی، افزایش ورودی پرونده‌ها ناشی از معاملات بود که قانون اخیر التصویب الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول این مشکلات را برطرف می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید اسماعیل هنیه و شهدای غزه را گرامی داشت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تاثیرگذاری قوه قضائیه تاکید ویژه‌ای دارند و بر این اساس باید با تمام وجود حس کنیم که قوه قضاییه تنها وظیفه رسیدگی و صدور حکم در پرونده‌های قضایی را ندارد واگر چه این امر جزو مهم ترین رسالت‌های قوه قضاییه است؛ لیکن وظیفه قوه قضاییه تنها در فصل خصومت‌ها خلاصه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس اسناد بالادستی باید به نقش قوه قضاییه در جامعه و در بین سایر قوا اعتقاد داشته باشیم و به صورت جدی به آن عمل کنیم، گفت: زمانی که قانون دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی را به عنوان مدعی العموم به رسمیت شناخته است باید در راستای صیانت از حقوق عامه، تاثیرگذاری لازم را در بقیه دستگاه‌ها داشته باشیم و البته این به معنای دخالت کردن نیست؛ زیرا ما یک قوه مستقل هستیم و آنها نیز یک قوه مستقل هستند و موضوع نظارت، مطالبه کردن و پیگیری مشکلات مردم در حوزه‌های محتلف اجتماعی، اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و... است. 

حجت الاسلام حمیدی از اقدامات و پیگیری‌های روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان کرمان نیز قدردانی کرد و افزود: تدوین راهبرد‌های مورد نیاز برای افزایش تاثیرگذاری اقدامات قضایی در اجرای سیاست‌های قوه قضاییه و انجام وظایف محوله از رویکرد‌های مهم نشست‌های روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان کرمان است و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این جلسات، موارد مطروحه به همکاران قضایی و اداری تمامی حوزه‌های قضایی اطلاع رسانی شده و مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از جرم و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد، اظهارداشت: آثار و اقدامات قوه قضاییه در صدور و اجرای احکام، پیگیری امورات قضایی جامعه و پیگیری و نظارت بر امر ضابطان در جامعه و در زندگی مردم به طور کامل مشخص خواهد بود و از این رو باید در مرحله اول وظیفه خود را مطابق موازین قانونی به صورت کامل انجام دهیم تا مردم از دستگاه قضایی راضی باشند و هر جا نیاز به مراجعه به دستگاه قضایی داشته باشند، به این دستگاه مراجعه کنند و اعتماد عمومی به این دستگاه ارتقاء یابد.

حجت الاسلام حمیدی ضمن تاکید بر این مطلب که مردم باید بدانند که قاضی حساسیت لازم برای احقاق حق آنها در اولویت کاری خود دارد، گفت: مردم نیز نگرانی‌هایی را در رابطه با رسیدگی‌های قضایی دارند و از این رو باید به سمت و سویی برنامه ریزی و حرکت کنیم که هر ساله میزان اعتماد مردم به دستگاه قضایی ارتقاء یابد.

وی افزود: مهم این است که در رفتار، گفتار، تصمیم گیری‌ها و مدیریت خود، دغدغه‌های مردم را جدی بگیریم و به نحوی این موارد را دنبال کنیم که مردم این پیگیری را حس کنند و بدانند که قوه قضاییه پیگیر احقاق حقوق آنهاست، زیرا این امر موجب ارتقاء اعتماد عمومی مردم می‌شود و مردم دستگاه قضایی را ملجاء خود می‌دانند و توسعه این اعتماد عمومی، از بروز اقدامات خودسرانه و حس انتقام گیری‌های شخصی را برطرف می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: در صورت ناامیدی مردم از دستگاه قضایی، در زمان بروز هرگونه اختلافات در حوزه‌های حقوقی و کیفری، خودشان برای ایفای حقوق خود وارد شوند و اگر اینگونه شود که سنگ روی سنگ باقی نمی‌ماند و یکی از دلایل بروز قتل‌های انتقام جویانه نیز همین موضوع است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: ناامیدی مردم از هر مجموعه ای، تبعات بسیار زیادی دارد و این امر در قوه قضاییه حساسیت بیشتری دارد و از این رو مردم باید بدانند که قوه قضاییه با سرعت و با دقت به درخواست‌های آنها رسیدگی می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی ضمن بیان این مطلب که در مجموعه قضایی باید کم نگذاریم و در اجرای وظایف خود به شکلی جهادی اقدام کنیم، تصریح کرد: با وجود اینکه در برخی موارد تعطیلی‌ها در کشور اجرا می‌شود، باید به نحوی اقدام کنیم که پرونده‌ها نماند و درخواست‌های مردم در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی شود.

وی گفت: زمانی که ما در دستگاه قضایی کار خود را به صورت کامل و دقیق انجام دهیم، می‌توانیم از سایر حوزه‌ها و دستگاه‌ها مطالبه کنیم و اگر این مهم انجام شود، در حقیقت فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تاثیرگذاری قوه قضاییه محقق می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر اجرای برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه تاکید کرد و بیان داشت: در اجرای این برنامه‌ها باید نگاه عملیاتی داشته باشیم و در بازه‌های زمانی تعیین شده میزان پیشرفت این موارد مورد رصد و بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: رسیدگی به پرونده‌های مسن، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، موارد مربوط به زندان‌ها و زندانیان و برنامه‌های ابلاغی معاونت برنامه ریزی دادگستری کل استان از جمله موارد اولویت دار در برنامه‌های امسال دستگاه قضایی استان کرمان به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار