مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت : برنامه پایش کامل بخش‌های مختلف مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) در حال اجراست.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، داربست‌های بخش‌های اصلی گنبد مسجد امام (ره) اصفهان پس از ۱۳ سال بازشده و در حال حاضر عملیات مرمت بخش کمربند گنبد در حال اجراست.

 امیر کرم‌زاده افزود: با توجه به گستره این مسجد عظیم و تاریخی که بیش از ۱۶ هزار مترمربع وسعت دارد و درعین‌حال زیباترین و منحصربه‌فردترین تزئینات کاشی‌کاری مساجد تاریخی ایرانی را به خود اختصاص داده، کار پایش تمامی بخش‌های این مسجد تاریخی در دستور کار این اداره‌کل قرارگرفته است.

او گفت: در طی یک دهه گذشته طرح‌های مختلفی به‌منظور رفع مشکلات این مسجد تاریخی، اجرایی شده  که از آن جمله  ساماندهی تمامی شبکه فاضلاب درون مسجد و مرمت ایوان‌های صحن اصلی است ، بااین‌حال به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این مسجد دریکی از متراکم‌ترین مراکز جمعیتی و اقتصادی اصفهان واقع شده و بخشی از بافت پیرامون این مسجد نیز فرسوده است، نیازمند توجه ویژه و دائمی به بخش‌های مختلف این مسجد هستیم.

کرم‌زاده تصریح کرد: گام‌به‌گام با توجه به مرمت‌ها و پژوهش‌های گذشته، اکنون در حال پایش بخش‌های مختلف این مسجد و استحصال معضلات درون بافت و پیرامون مسجد هستیم تا بتوانیم با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات، از یک‌سو به حفاظت از کالبد مسجد بپردازیم و از سوی دیگر نیز به حفاظت از تزئینات منحصربه‌فرد این مسجد نیز پرداخته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: تلاش داریم تا با جلب کمک نهاد‌های مختلف همچون ادارات کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری، اداره‌کل آب و فاضلاب استان، تمامی بخش‌های مختلف این مسجد عظیم تاریخی را موردبررسی قرار دهیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب مشکلات بخش‌های مختلف این مسجد را بررسی و اجرایی کنیم.

او تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های مرمتی این مسجد تاریخی، پاک‌سازی و مرمت میلیون‌ها قطعه کاشی‌های بخش‌های مختلف این مسجد تاریخی است، لذا در حال برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی این کاشی‌ها از انواع آلودگی‌ها هستیم که در طی سال‌های گذشته به‌واسطه تداوم آلودگی هوا بر روی کاشی‌ها قرار گرفته است، همچنین بررسی وضعیت رطوبت در پیرامون مسجد و تلاش برای رفع رطوبت از بخش‌های مختلف ازجمله ساماندهی سرویس‌های این مسجد تاریخی در دستور کار قرارگرفته است به‌نحوی‌که بخش‌هایی از سرویس‌های بهداشتی در ضلع شمال شرق این مسجد تاریخی توسط این اداره‌کل و همچنین با همیاری شهرداری ساماندهی شده است.

برچسب ها: پایش ، مسجد امام ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.