بقعه امامزاده سلیمان (ع) در پنج کیلومتری شرق شهر اشتهارد قرار دارد که یکی از آثار تاریخی استان البرز است.

ساختمان بنای امامزاده از یک ایوان ورودی رو به شمال، یک تالار مستطیل شکل که کاربری نمازخانه دارد و اتاقی مربع شکل جهت نگهداری ضریح فلزی امامزاده، تشکیل گشته است.
این بنا از ۲ قسمت اصلی سردر رواق و خود ساختمان امامزاده تشکیل شده است. سردر بنای امامزاده که هم‌زمان بنای رواق نیز هست در جهت شمال قرار دارد و از یک ایوان با قوس بزرگ هفت و پنج آجری در وسط و گوشواره‌ی دوطبقه‌ای در ۲ جانب آن تشکیل شده است. رواق به صورت تالار مستطیل شکل در پشت ایوان قرار دارد و در دو طرف آن، غرفه‌هایی برای استراحت زائران ساخته شده است. روی قبر این امامزاده ضریح بزرگی با طرح سابق ضریح امام هشتم (ع) قرار دارد.

بنای ساختمان آجری و دارای گنبدی بزرگ است. محوطه زیر گنبد و شبستان مقرنس‌کاری ساده و زیبایی خاصی دارد که معرف تزئینات آجری قرن هفت هجری است. فضای چهارگوش داخل گنبدخانه با طاق‌نما‌هایی به شکل هشت‌ضلعی و سپس توسط طاق‌بند‌های متناسبی به ۱۶ ضلعی تبدیل شده است. گنبد، نمای خارجی بنا و فضای داخل آن فاقد هر نوع تزئین و کاشی‌کاری و نقش و نگار است.
قدمت این بنا به قرون هفتم تا نهم قمری نسبت داده اند و بنای این امامزاده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اردیبهشت سال گذشته گنبد این مکان تاریخی تخریب شد و عملیات مرمت و احیاء بقعه امامزاده سلیمان (ع) اشتهارد در روز‌های گذشته آغاز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.