رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: تملک قلعه تاریخی «محمدیه» نایین در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: تملک قلعه تاریخی «محمدیه» نایین پس از هفت سال پیگیری، عاقبت در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا بتوانیم برای نجات آن اعتبار دریافت کنیم.

محمود مدنیان افزود: مالکیت این قلعه ساسانی مشاع بود و همین موضوع شرایط جذب اعتبار و مرمت این اثر تاریخی را دشوار می‌کرد که خوشبختانه پس از سال‌ها پیگیری، انتقال مالکیت آن میسر و به این واسطه امکان جذب سرمایه‌گذار برای مرمت فراهم شد.

وی گفت: در نایین و روستا‌های آن قلعه‌های دفاعی وجود داشته تا اهالی منطقه در هنگام حملات مهاجمان در آن پناه بگیرند و قلعه محمدیه یکی از بهترین قلاع این منطقه بوده است.

مدنیان افزود: این قلعه با ساختار نامنظم بر روی یک بلندی بنا شده و با وسعتی بیش از هزار مترمربع دارای حدود ۵۰ اتاقک و چندین برج است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: قلعه فرسایش زیادی داشته، اما می‌کوشیم با جذب اعتبارات در نظر گرفته شده، در درجه اول دیوار‌های اصلی قلعه را مرمت حفاظتی کنیم.

وی تصریح کرد: مرمت‌های حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر این قلعه تاریخی است و در مرمت‌ها، استحکام بخشی دیوار‌ها و پی‌ها در اولویت قرار دارند.

به گفته مدنیان بخش غربی این قلعه بیشتر در معرض فرسایش جوی بوده و از این رو نیازمند مرمت‌های حفاظتی بیشتر است.

وی اضافه کرد: اعتباری که برای مرمت این اثر تاریخی در نظر گرفته شده هفت میلیارد ریال است و در حال پیگیری برای ابلاغ هرچه سریع‌تر آن هستیم.

 قلعه محمدیه به عنوان یک دژ دفاعی در زمان ساسانیان بنا شده و در محله محمدیه نایین قرار گرفته است.

این قلعه در سال ۱۳۹۸ به ثبت فهرست آثار ملی درآمد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار