رضائیان زاده با اشاره به اینکه واکسیناسیون، مؤثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفاظت از سلامت کودکان است، از آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در کودکان ۲ ماهه خبر داد.

عباس رضائیان زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پنوموکوک یکی از شایع‌ترین علت‌های مربوط به عفونت‌های تنفسی و یکی از علت‌های اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در جهان است، اظهار کرد: ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقای سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پنومونی، مننژیت، باکتریمی، سپسیس و سایر عوارض شایع ناشی از پنوموکوک می‌شود.

او ادامه داد: برنامه واکسیناسیون پنوموکوک بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت در حال حاضر از شیرخواران ۲ ماهه آغاز و از امروز، سیزدهم مرداد، همه پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی استان فارس آماده ارائه خدمت به افراد واجد شرایط هستند.

 رضائیان زاده افزود: این واکسن ۱۰ ظرفیتی، در ۳ نوبت ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی به میزان ۰.۵ سی سی در عضله ران کودک تزریق می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته و پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی (EPI) از سال ۱۳۶۳ در ایران، دستاورد‌های مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سامت کودکان کشورمان حاصل شده است.

 او با بیان اینکه واکسیناسیون پنوموکوک، کاهش مصرف آنتی بیوتیک در مراکز درمانی کشور را به همراه دارد، یادآور شد: آموزش‌های لازم برای سیستم بهداشتی و ارسال شیوه نامه‌های لازم نیز در دستور کارگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه قرار گرفته و به همه شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه ابلاغ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار