همزمان با وقوع توفان گرد و غبار یک‌هزار و ۳۶۲ نفر از ساکنان شمال سیستان و بلوچستان به دلیل عوارض ‏ریوی و چشمی به بیمارستان ها مراجعه و درمان های لازم را دریافت کردند‎.‎‏ ‏

وزش توفان‌های شدید همراه با گرد و خاک و هجوم شن‌های روان در منطقه سیستان که سالانه ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز ادامه دارد در چند روز اخیر روزگار منطقه را تیره و تار و سلامتی و زندگی اجتماعی و معیشتی مردم این منطقه را دچار بحران جدی کرده است.

هوا برای نفس ‏کشیدن مردم در شمال سیستان و بلوچستان با تداوم وزش توفان و گرد و خاک کم شده و نفس‌ها به سختی کشیده می‌شود، ذرات گرد و غبار موجود در هوا باعث شده تا شماری از شهروندان به دلیل ‏مشکلات مختلف که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه ‏‏‌کنند‎.

طبق اعلام کارشناسان مربوطه نیز شدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور افزوده شده و بیشینه سرعت باد در این منطقه به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسیده به طوریکه گرد و خاک حاصل از آن بیش از یک میلیون نفر از مردم این منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده است.

علاوه بر آن گزارش‌های محلی نشان داده که توفان شن در محور زاهدان به زابل در محدوده «شیله» تا «تاسوکی» شعاع دید افقی را به محدوده صفر رسانده، همچنین شعاع دید افقی در برخی محورهای مواصلاتی شمال سیستان و بلوچستان مانند زابل - زهک، زابل - نهبندان، زاهدان - زهک، هیرمند - زابل و هیرمند - زهک نیز به‌شدت کاهش یافته است.‎

این در حالیست که سیستان، روزگاری نه چندان دور انبار غله ایران و آب و هوای معتدل آن هرساله پذیرای پرندگان مهاجری مانند پلیکان و غاز و فلامینگو بود که دسته دسته به این منطقه مهاجرت می‌کردند این‌ها جدای از پرندگانی همچون جغد و اردک تاجدار و هوبره، تیهو و عقاب و تعدادی دیگر از پرندگان بومی هامون بودند که خانه و زندگیشان دشت و تالاب هامون بود.

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه؛ هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران بود که تازیانه‌های بدعهدی کشور همسایه «افغانستان» باعث شد تا از سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ خورشیدی و همزمان با کاهش بارش‌ها و خشکسالی، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون مرتباً کاهش یابد.

نبود دولتی مقتدر در افغانستان، ساخت سدهای مختلف مانند کجکی و کمال خان بر روی هیرمند مبنی بر انحراف آب، نصب و بکارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشاورزی توسط کشاورزان افغان از یک سو؛ کاهش نزولات جوی و قهر طبیعت از سوی دیگر خشک شدن دریاچه هامون را به دنبال داشت و باعث شد تا بادهای ۱۲۰ روزه‌ای که روزگاری با عبور از فراز تالاب هامون نویدبخش نسیمی مرطوب و دلنواز بودند اکنون خانه و کاشانه ساکنان این دیار را زیر خروارها شن مدفون کند.

 نفر بستری هستند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اعلام هشدار نارنجی در منطقه سیستان در پی وقوع توفان و ریزگرد یک‌هزار و ۳۶۲ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

مجید محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی وقوع توفان گردوخاک در منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان از هشت تا ۱۲ مردادماه، تعداد یک‌هزار و ۳۶۲ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده که از این تعداد ۱۱۱ نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد یک‌هزار و ۲۵۱ نفر نیز پس از دریافت خدمات سرپایی مرخص شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده که در این بین تنها ۶۱۶ بیمار به علت مشکلات تنفسی در این بازه زمانی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

برچسب ها: توفان ، گرد و غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار