مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: ۳۵ درصد اهداکنندگان خون را جوانان قزوینی تشکیل می‌دهند که امیدواریم با اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح بتوانیم آمار داوطلبان را در این زمینه بالاتر ببریم.

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون قزوین با اشاره به اینکه تنها ۶.۸ درصد اهدا کنندگان خون در استان بانوان هستند، گفت: ۳۵ درصد اهداکنندگان خون را جوانان قزوینی تشکیل می‌دهند که امیدواریم با اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح بتوانیم آمار داوطلبان را در این زمینه بالاتر ببریم.

صالحی فر افزود: بایستی افراد جوان محدود به سن ۱۸ تا ۳۰ سال را برای اهدای خون تشویق کرد چرا که با ادامه این روند در سال‌های آینده بدون شک دچار مشکل کمبود ذخیره خونی برای جامعه میانسال خواهیم شد.

وی با اشاره به اهمیت اهدا خون، افزود: زندگی بسیاری از بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، مادران باردار و بیماران حاصل از تصادفات رانندگی به انتقال خون وابسته است و این بیماران نیازمند خون هستند و علم پزشکی نیز با تمام پیشرفت‌های خود هنور نتوانسته جایگزینی مصنوعی برای گلبول‌های قرمز و سفید و همچنین پلاکت خون که عمده‌ترین نیاز بیماران به شمار می‌آید را تهیه کند.

صالحی فر با اشاره به اینکه اهدای خون به عنوان یک عمل داوطلبانه دارای شرایطی است، اضافه کرد: افراد ۱۸ تا ۶۵ سال با وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا به عنوان یکی از شرایط عمومی و اولیه برای این کار است و مردان نیز هر سه ماه و بانوان هر چهار ماه یک مرتبه می‌توانند مبادرت به اهدا کنند و پارامتر‌های سلامت آنها توسط پزشک هم مورد معاینه قرار می‌گیرد.

به گفته این مسئول، در صورت اجازه ولی قانونی به صورت کتبی، داشتن شرایط اهدا و بالا بودن وزن ۶۰ کیلوگرم به بالا، افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله نیز می‌توانند خون خود را اهدا کنند.

وی، وجود اهدا کنندگان خون را نعمت بزرگی برای هر کشوری دانست و گفت: بسیاری از کشور‌ها هنوز نتوانسته اند به اهدا ۱۰۰ درصدی دست پیدا کنند، این در حالی است که تمایل به اهدای خون در کشور ما بیش از بسیاری از نقاط دیگر جهان است.

صالحی فر ادامه داد: اهدای خون، اما در استانی مانند قزوین با وجود زیرساخت‌های ضعیف در بخش انتقال خون، شاهد استقبال و مراجعه بالای اهدا کنندگان در این زمینه است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم، توصیه می‌کنیم که اهداکنندگان خون قبل و بعد از اهدا مایعات زیادی مصرف کنند و با دستی که خون اهدا کرده اند کار سنگین انجام ندهند و تا ۲ ساعت بعد از اهدا از مصرف دخانیات پرهیز کرده و غذا‌هایی همانند گوشت و حبوبات در برنامه غذایی خود داشته باشد تا کمبود خون در بدن را جبران کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.