مقیمی با اشاره به برگزاری دوره آموزش سواد رسانه‌ای برای خبرنگاران مناطق کمتربرخوردار گفت: گواهی رسمی این دوره‌ها مقدمه‌ای برای دریافت مجوز پایگاه خبری و کانال‌های خبری خبرنگاران در این مناطق است.

احمد مقیمی مشاور وزیر فرهنگ با بیان این که صندوق اعتباری هنر مهمترین تکیه‌گاه و مهمترین بخش در ارتباط با هنرمندان و هنر است، افزود:‌ مساله محرومیت‌زدایی و عدالت فرهنگی در موضوع فرهنگ و هنر موضوعیت و سابقه نداشت به همین دلیل لازم بود که یک تحقیق و حضور میدانی در مناطق کمتر برخوردار و دوردست داشته باشیم.

وی افزود: در مرحله اول حدود ۶۰ سفر به صورت میدانی از میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان تا اشنویه در آذربایجان غربی رفتیم و در طول این سفرها چند اتفاق افتاد و با حدود ۲۶۰۰ هنرمند به صورت فردی و جمعی دیدار داشتم؛ این حضورها صرفا نشست و برخاست‌ نبود و حدود هزار مطالبه و مساله را پیگیری کردیم که به نتیجه قطعی رسید که بیشتر این جلسات با حمایت صندوق هنر اتفاق افتاد.

مقیمی  عنوان کرد: از اول تیر تاکنون دور دوم سفرها در ۱۵ استان را آغاز کردیم، تا انتهای این دولت به ۳۲ استان سفر خواهیم داشت، ۱۴ طرح تعریف شده عملیاتی می شود. تا نیمه اول شهریور در تمام استان ها فرآیند عملیاتی این طرح ها شروع می شود و زمان بندی عمده طرح ها تا انتهای شهریور است تا بتوانیم با انجام آنها حال و هوای شهرستان ها را در بحث فرهنگ و هنر تغییر دهیم.همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند فرهنگ مانند آب و هواست و لازم است تغییرات در این حوزه ها انجام شود، اجرای این طرح‌ها می‌تواند حال خوشی در فضای فرهنگی و هنری به مردم و هنرمندان بدهد.

وی افزود:‌ در این طرح نویسندگانی که کار اولشان است و یا عضو صندوق هنر هستند و برای استمرار عضویت نیاز دارند که کار جدیدی داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند و فرآیند اجرایی آن توضیح داده شده است و مبلغی به این نویسندگان برای نوشتن و صفحه‌آرایی اختصاص داده می‌شود.طرح دیگر برای خبرنگاران است. با توجه به گله‌مندی خبرنگاران در مناطق کمتربرخودار و دوردست دوره آموزش خبرنگاری و سواد رسانه ای برای اینها گذاشته می شود که با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ برای اینها در نظر گرفته و گواهی رسمی صادر می شود و می تواند مقدمه ای باشد که پایگاه خبری داشته باشند و برای کانال‌های خبری خود، مجوز بگیرند.

وی درباره دوره آموزشی برای نهضت تاریخ شفاهی توضیح داد: آیین ها و آداب و رسوم شهرستان ها و شخصیت هایی که در قید حیات هستند و پا به سن گذشته اند شامل این طرح می شود و اینها حافظه تاریخی شهرستان‌ها محسوب می‌شوند.از طرح هایی حمایت می شود که موضوع مال خود شهرستان و لوکیشن در همان منطقه و فیلمسازان و همه عوامل متعلق به آن شهرستان باشند تا کار بومی برای این مناطق انجام شود.

مقیمی گفت: بازدید هنرمندان مناطق محروم و دور از مرکز از موزه هنرهای معاصر به این منظور در نظر گرفته شده و اردوی یک روزه تعریف کردیم. خرید هزار اثر از هنرمندان مناطق محروم و دور از مرکز در قالب این طرح گنجانده شده است.

وی ادامه داد: طرح بعدی بزرگداشت مفاخر در شهرستان‌هاست. به این صورت که اگر در شهری شخصیتی است که تاکنون برای او کاری نکردند ما کمکشان می‌کنیم تا بزرگداشتی داشته باشند. در یکی دیگر از طرح‌هایمان ما به افرادی نیازمندیم که هنر و اقتصاد را بشناسند تا به هنرمندان ما کمک کنند در این مسیر چگونه گام بردارند. دوره‌های آموزشی اقتصاد هنر گرانقیمیت است و ما حداقل در هر استانی برای راهنمایی هنرمندان ۴ یا ۵ نفر را داشته باشیم. ما باید هنرمندان مناطق دوردست در شهر خودشان توانمند کنیم. 

مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به بحث مهم اقتصاد هنر عنوان کرد: طرح ثامن و روستا‌های قرآنی (چشمه‌های نورانی) ۲ طرح دیگری است که باید در بحث عدالت فرهنگی صورت بگیرد. در طرح ثامن در هشت مرحله اقلام فرهنگی و هنری به دست ائمه جمعه شهرستان‌ها میرسانیم که در قالب هدیه به مردم اهدا شود که تا آخر مرداد دو مرحله اول و تا پایان سال ۸ مرحله دیگر به نیت امام هشتم به دست عزیزان می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار