رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: ورزش زورخانه‌ای به عنوان یک ورزش کهن که از ایران به جهان معرفی شده، امروز تنها در ۹۳۰ نقطه کشور وجود دارد و حدود ۵۰۰ شهر هنوز فاقد زورخانه هستند.

مهرعلی باران‌چشمه که برای حضور در سیزدهمین همایش ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور به بردسکن سفر کرده است، گفت: هیچ ورزشی در دنیا همانند این ورزش نیست که هم نوا و هم ضرب داشته باشد و هم اینک برخی از کشورهای جهان می خواهند تعدادی از ورزش‌ها را با آهنگ و نوا به اجرا بگذارند.

باران‌چشمه اضافه کرد: با توجه به اینکه ورزش زورخانه‌ای، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ورزش های جهان، کاملا ایرانی است باید قدر آن را بیشتر بدانیم از طرفی در این ورزش نام ائمه اطهار(ع) برده می‌شود لذا جایگاه بسیار ارزنده ای دارد.

وی بیان کرد: گرچه هم اینک برخی از کشورها درصددند تا کشتی پهلوانی و محلی خود را به ثبت جهانی برسانند اما ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که مختص کشور ما است در سال ۲۰۱۲ به نام جمهوری اسلامی در یونسکو به ثبت رسیده است.

رییس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خاطرنشان کرد: زورخانه مکان تعلیم و تربیت بزرگان ما است و این ورزش محل تربیت پهلوانان و اسطوره‌هایی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی است و با توجه به اینکه هم‌اینک ورزش ما نیاز به جوانمرد و پهلوان دارد، باید بیشتر در این ورزش سرمایه‌گذاری کنیم.

باران‌چشمه شمار فعالان کشتی پهلوانی کشور را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در اجرای طرح شهید طوقانی با مشارکت آموزش و پرورش سال گذشته در رده سنی نوجوانان و نونهالان بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر آموزش های لازم را در این رشته ورزشی دیدند و بنای ما براین است تا سال ۱۴۱۰ با توجه به عنایت ویژه رهبر انقلاب به این رشته ورزشی، بیش از ۴۰۰ هزار نفر از نوجوانان و نونهالان را در رشته ورزشی باستانی و مرشدی تربیت کنیم.

رییس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور از افزایش ۲ برابری بودجه این ورزش در سال جاری نسبت به پارسال خبر داد و افزود: فدراسیون برای همگانی کردن این رشته ورزشی اهتمام جدی دارد و مصمم است در هر نقطه از کشور زورخانه ای ساخته و نسبت به تجهیز آن اقدام کند.

باران‌چشمه به برگزاری سیزدهمین دوره همایش ورزش های زورخانه ای و پهلوانی در بردسکن و میزبانی خوب آن در طول ۱۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق درخواست مدیران شهرستان، برگزاری این همایش به‌صورت سالیانه با همین کیفیت اجرا و در تقویم سالانه فدراسیون قرار می گیرد.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای ادامه داد: حضور ورزشکارانی از ۲۶ استان و بیش از ۶۰ شهرستان کشور در این همایش نشان می دهد بردسکن دارای جایگاهی پرافتخار در بین ورزشکاران این رشته است.

سیزدهمین همایش ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور با حضور نمایندگانی از ۶۰ شهر ایران روز پنجشنبه به میزبانی شهرستان بردسکن برگزار شد.

برچسب ها: ورزش کهن ، زورخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.