با انجام تتو، زخم‌هایی ایجاد می‌شود که امکان نفوذ میکروب را بالا می‌برد و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، منجر به اسکار‌هایی روی پوست می‌شود.

انجام تتو مختص امروز و دیروز نیست؛ سال‌هاست که پدیده خال‌کوبی و تتو، پدیده رایجی بین اقشار مختلف جامعه بوده و هست، اما شایدهیچ‌وقت به اندازه امروز، شدت نداشته وبه تعدد دیده نمی‌شده است. البته انصاف نیست این واقعیت که ابزار‌ها وتکنولوژی آن روز‌به‌روز پیشرفته‌تر شده را نادیده بگیریم، اما در ایجاد عوارض احتمالی که ممکن است در افراد با سوابق انواع بیماری بروز پیدا کند، تفاوتی پیدا نکرده است.

برای همین است که درباره عوارض ناشی از محبوبیت تتو میان جوانان، با دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست‌ومو به گفتگو نشستیم. 

از نظر شما، انجام تتو یا همان خال‌کوبی، در کدام دسته از اعمال درمانی یا زیبایی قرار می‌گیرد؟
به‌طور کلی، تتو یا خال‌کوبی، به ترکیبی ازموادرنگی وشیمیایی گفته می‌شود که با ابزار و تجهیزات خاص، به زیر پوست فرد تزریق می‌شود و گاهی می‌تواند عیب و نقص پوستی را بپوشاند وگاهی هم صرفا برای اهداف زیبایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. اما آنچه لازم است بدانیم این‌است که تتوباهرهدفی، می‌تواندعوارضی شایع وبااحتمالات تقریبا بالایی همراه باشد؛ آن‌قدرکه شایداهداف درمانی‌اش را هم تحت‌تاثیر قرار بدهد. 

اگر بخواهید از شایع‌ترین عارضه آن بگویید، اولویتتان کدام عارضه است؟
اولین عارضه که شایع‌ترین آن هم هست، احتمال بالای آلرژی نسبت به مواد به‌کار رفته در انجام تتو و بروز واکنش‌های آلرژیک است؛ واکنش‌هایی که البته ممکن است برای همه پیش نیاید ولی احتمال وقوعش به‌خصوص افراد با سابقه آلرژیک وجود دارد؛

و احتمال بعدی؟
وقوع عفونت هم یکی دیگر از عوارضی است که ارتباط چندانی با رعایت مسائل بهداشتی و استریل بودن محیط ندارد. درواقع با انجام تتو، زخم‌هایی ایجاد می‌شود که امکان نفوذ میکروب را بالا می‌برد و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، منجر به اسکار‌هایی روی پوست می‌شود؛ گاهی به شکل فرورفته در پوست و حتی گاهی به صورت گوشت اضافه خودش را نشان می‌دهد. در این میان، بروز واکنش‌های التهابی غیرمعمول را هم باید جدی گرفت. درواقع برخی از افراد، زمینه ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا لک و پیس را دارند ولی این بیماری هنوز بروز پیدا نکرده و خودش را نشان نداده است. بیماری‌هایی که شروع‌کننده دوره بیماری‌شان، انجام تتو و ایجاد زخم روی پوست است. برخی دیگر از بیماری‌های خطرناک مانند ایدز یا سل پوستی هم در برخی از موارد و بر اثر انجام خال‌کوبی گزارش شده است. 
 
پاک‌کردن تتو چطور؟ امکان پاک‌کردن آن به هر علتی وجود دارد؟
 دربرخی مواقع، گاهی به‌دلیل اشتباه اپراتور وگاهی به‌دلیل پشیمانی وسلیقه متفاوت فرد، ممکن است تمایل به پاک‌کردن تتووجود داشته باشد؛ موضوعی که به رنگ و ترکیب به‌کار رفته در انجام تتو بستگی دارد و گاهی جواب می‌دهد و گاهی هم نه!

در روند پاک‌کردن هم ممکن است مشکلاتی به‌وجود بیاید؟
بسیاری از سالن‌های آرایشی، از اصطلاح ریموو برای پاک‌کردن تتو استفاده می‌کنند، اما کاری که در عمل انجام می‌دهند این است که از مواد رنگی، هم‌رنگ پوست در آن مناطق استفاده می‌کنند؛ کاری که دیگر معنی ریموو یا حذف تتو نمی‌دهد و حتی تتوی مجدد تلقی می‌شود وصرفاآن رامی‌پوشاندوخب طبیعتا همان عوارض اولیه تتو را می‌تواند برای فرد داشته باشد. در برخی مواقع هم با سوزن‌زدن در آن نقاط، انتظار دارند که ترکیب رنگ تتو با خون، ترکیب شود و به رنگی متعادل تبدیل شود که می‌تواند دوباره مشکل‌ساز باشد. 
 
خب توصیه شما به‌عنوان متخصص پوست در چنین مواقعی چیست؟
 آنچه بدیهی است، این است که در کلینیک‌های پوستی از لیزر برای رفع تتو استفاده می‌شود، اما گاهی ممکن است مواد به یک لیزر خاص مقاوم باشد و جواب ندهد. از طرفی هم ممکن است حتی نور لیزر با مواد ترکیبی تتو، واکنش جدیدی ایجاد کند. ضمن این‌که برای شرایط خاصی نظیر این‌که عیبی مادرزادی در بدن وجود داشته باشد یا بر اثر حادثه‌ای، اتفاقی روی پوست بدن افتاده باشد، تتو‌های درمانی توصیه می‌شود که در چنین مواقعی، کلینیک‌هایی اختصاصی وجود دارند که از موادی استفاده می‌کنند؛ مواد و ترکیبات به‌کار رفته‌اش از نظر سلامتی و بهداشتی و توسط متخصصان و پزشکان تایید شده است و پاک‌کردنش هم به روش‌هایی استاندارد انجام می‌شود. 
 
برای آخرین سوال؛ می‌خواهم بدانم که کسانی که تتو کرده‌اند، امکان اهدای خون دارند؟
امکانش را دارند ولی همان‌طور که پیش از این گفتیم، احتمال بیماری‌های عفونی یا بیماری‌هایی مانند HIV وجود دارد، برای همین هم در چنین شرایطی و نسبت به افرادی که تتو انجام داده‌اند در مراکز اهدای خون با حساسیت بیشتری رفتار می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار