معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سامانه‌ها و سایت‌هایی که محتوا را بارگذاری می‌کنند در دوره‌های توانمندسازی معرفی می‌شوند.

حمید طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که در دوره شیوع کرونا تجربه خوبی از آموزش مجازی به دست آمد؛ گفت: بعد از این دوران کماکان آموزش مجازی برای دانش‌آموزان و معلمان ادامه پیدا کرد و در خیلی از مدارس بخشی از آموزش توانمندسازی معلمان با رویکرد آموزش معکوس یا یادگیری معکوس انجام می‌شود.

وی با بیان این که مدارسی که امکانات و قابلیت‌های فناوری لازم را داشته باشند٬ همان مدارس هوشمند هستند؛ افزود: در این سال‌ها تولید محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای در دستور کار سازمان پژوهش قرار گرفته است و تولیدات خوبی نیز داشته ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سامانه رشد سازمان پژوهش٬ تولیدات بارگذاری شده اند و قابل دسترسی برای معلمان هستند؛ ادامه داد: توصیه می‌کنیم تولید محتواهایی که انجام شده و محتوای با کیفیتی که در قالب رمزینه سریع پاسخ هستند٬ در کنار محتوای فیزیکی کتاب‌های درسی در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار گیرند.

طریفی با بیان این که سامانه‌ها و سایت‌هایی که محتوا را بارگذاری می‌کنند در دوره‌های توانمندسازی معرفی می‌شوند؛ گفت: به معلمان توصیه می‌شود که حتما از این منابع استفاده کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا مراجعه دانش‌آموز به مدرسه به رویکرد یادگیری معکوس و فعال تبدیل شود و حالت پرسش و پاسخ و رفع اشکال داشته باشد که به توسعه عدالت آموزشی و دسترسی دانش‌آموزان به محتوای با کیفیت آموزشی کمک کند.

وی با بیان این که طبق رویکرد سازمان پژوهش یک نظام‌نامه در خصوص آموزش ترکیبی تدوین شده که از سال گذشته به استان‌ها اعلام شده است؛ افزود: مدارس می‌توانند در رویکرد یاددهی و یادگیری در چارچوب خاص از محتوای الکترونیکی که مورد تایید سازمان پژوهش است و در کنار کتاب‌های درسی معمول تولید و در سامانه مربوطه بارگذاری می‌شود٬ استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که منابع غنی آموزشی وجود دارند که در قالب تولیدات چند رسانه‌ای یا فیلم‌های خوب و با کیفیت در اختیار دانش‌آموزان به طرق مختلف قرار می‌گیرند؛ عنوان کرد: دانش‌آموزان می‌توانند با یک سطح آمادگی بالاتر در کلاس درس حاضر شوند؛ اما آموزش حضوری هیچ وقت نفی نمی‌شود.

طریفی با بیان این که آموزش با رویکرد ترکیبی که در یادگیری معکوس ذیل آن تعریف می‌شود، ضوابط و چارچوبی دارد که در مدارس دنبال می‌شود؛ گفت: در بعضی از مدارس دانش‌آموز با یک مطالعه و آمادگی قبلی وارد کلاس می‌شود.

وی با اشاره به مزایای آموزش معکوس افزود: مهم‌ترین مزیت شاید تولید محتوای استاندارد و باکیفیت توسط مولفین کتاب‌های درسی، یعنی کسانی که خودشان نگارنده کتاب هستند، باشد که در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌گیرد تا دانش‌آموزان یک آموزش با کیفیت بی‌واسطه‌ را دریافت کنند و معلم نیز از طریق پرسش و پاسخ و رفع اشکال بتواند پاسخ‌گوی نیاز دانش‌آموز در کلاس درس باشد که در جهت بسط عدالت و کیفیت آموزشی کمک کننده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که آموزش معکوس جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد٬ اظهار کرد: این که در نظام آموزشی یک فرد در منزل، کار و تحصیل کند و در یک روز خاص برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کند٬ این گونه نیست. دانش‌آموز به صورت روتین می‌تواند در طول هفته در مدرسه حاضر باشد، ما در آموزش معلمان نیز این کار را انجام می‌دهیم، محتوا و راهنما از قبل در اختیار معلم قرار گرفته و بعد از آن در دوره توانمندسازی پرسش و پاسخ تعاملی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار