یک کارشناس مذهبی با اشاره به حضور گروه‌های سنی مختلف در واقعه کربلا از نقش پررنگ کودکان و نوجوانان در این واقعه عظیم یاد کرد و درمورد آن توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری درمورد نقش تربیتی و آموزشی روی کودکان و نوجوانان بیان کرد: غالباً تمامی فرهنگ‌ها و خرد و آئین‌ها و حتی افرادی که از بُعد ایدئولوژیکی، هیچ مسلک و هیچ قاعده‌ای را قائل نیستند به یک نکته بسیار مهم توجه می‌کنند و آن هم سرمایه‌گذاری روی نسل نوجوان و حتی نونهال و نوجوان و جوان یک جامعه است برای این که بتوانند آنها را به گونه‌ای تربیت کنند که دوست دارند و می‌دانند برای اعتقاد کاری‌شان مفید خواهد بود. 

اگر در دنیای ورزش دقت کنید خواهید دید در خیلی از رشته‌های ورزشی مثل والیبال، فوتبال و شنا و ژیمناستیک و کشتی و... حتی رشته‌های انفرادی مثل تنیس، پینگ‌پنگ و... به سراغ اقشاری می‌روند که در سن کودکی قرار دارند چراکه با یک نگاه سرمایه‌گذاری خوب روی آنها کار کرده و نتیجه دلخواهشان را دریافت می‌کنند. 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: آن‌چه که بنده از واقعه و حوادث عظیم عاشورا برداشت می‌کنم این است که اثرگذاری ریشه‌ای آن از کودکی شکل گرفته است و این موضوع در خود صحنه کربلا وجود دارد. حضرت علی اصغر علیه السلام به عنوان یک نوزاد شش ماهه و نوجوان ۱۰-۱۱ ساله مثل عبدالله بن حسن علیه السلام و نوجوان تازه پا به سن جوانی گذاشته مثل قاسم بن الحسن علیه السلام و یک جوان مثل حضرت علی اکبر علیه السلام و... در این حادثه نقش داشته اند و درواقع، دختران و پسران با طیف‌های سنی مختلف در واقعه کربلا بوده‌اند و نقش آفرینی کرده‌اند و حتی امام محمدباقر علیه‌السلام به عنوان کودک پنج ساله در واقعه کربلا حضور داشته و نقش‌آفرین بوده و آخرین بازمانده واقعه کربلا بوده‌اند و از حوادث آن نقل کرده‌اند که این‌ها نشان می‌دهند اتفاق‌های بزرگی رخ داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری تصریح کرد: اگر ما از این کودکان و افرادی که در صحنه کربلا حضور داشتند و همچنین از آن‌چه که در تاریخ باقی مانده است برای کودکان و نوجوانان و جوانان جامعه خود نقل کنیم و مسیر را آن‌طور نشان دهیم که حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برای یاران باوفای خود ترسیم کرده بودند و آن چتری را که امام حسین علیه السلام بر یاران و خانواده خود در واقعه کربلا گشوده بودند برای افراد جامعه باز کنیم و بخواهیم سهم کودکان و نوجوانان و جوانان و هر گروه سنی و جنسیتی جامعه را مشخص کنیم خواهیم دید کودکان نقش کمی در واقعه کربلا نداشته‌اند؛ بنابراین امروز می‌توانیم این آموزش‌ها را به فرزندان خود دهیم و از قصه می‌توان برای این منظور کمک گرفت چراکه قصه در ذهن کودکان و افراد جامعه به خوبی حک خواهد شد و به همین دلیل، اگر توجه کنیم قرآن کریم سخنان خود را از طریق قصه بیان کرده است و هزاران قصه در قرآن وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار