رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب دُرگه‌سنگی این شهرستان با ۱۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه گادر احیا شده است.

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب دُرگه‌سنگی از رودخانه گادر در ۲ مرحله شامل بهمن ماه پارسال و بهار امسال انجام شد و با ورود ۱۰ میلیون مترمکعب آب، تابستان امسال این تالاب بین‌المللی خشک نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این تالاب بین‌المللی هر سال در شهریورماه میزبان هزاران قطعه فلامینگو جوان و نابالغ می‌شود و احیای دوباره آن که می‌تواند نقش مهمی در میزبانی از فلامینگو‌ها و سایر پرندگان مهاجر و بومی داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده در ادامه گفت: زیستگاه گونه‌های در حال انقراض مانند اردک سرسفید، دسترسی آسان به تالاب دُرگه‌سنگی و امکان عکاسی و ضبط مراحل زندگی انواع پرندگان در این تالاب بین المللی از دلایل اهمیت آن برای دوستداران محیط زیست است.

وی اظهار کرد: با احیای دوباره این تالاب، عمق مناسب آب و امنیت و غذای کافی، باعث شده که امسال زاداوری پرندگان در تالاب دُرگه‌سنگی ۳۰ درصد از سال گذشته بیشتر باشد.

تالاب بین المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته است و توسط جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.