آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور کرد و مدعی پیروزی ادموندو گونزالس رقیب وی در این انتخابات شد.

به نقل از فاکس نیوز، وزیر خارجه آمریکا پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا را زیر سوال برد و گفت: با توجه به شواهد فراوان، برای ایالات متحده و مهمتر از همه برای مردم ونزوئلا روشن است که گونزالس بیشترین آرا را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۸ جولای (۷ مرداد) به دست آورده است.

بلینکن با طرح این ادعا که نامزد اصلی اپوزیسیون ونزوئلا ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت و اپوزیسیون ونزوئلا گفتگو درباره انتقال محترمانه و مسالمت‌آمیز قدرت را مطابق با قانون انتخابات این کشور و خواسته‌های مردم ونزوئلا آغاز کنند.

به نوشته فاکس نیوز، برزیل، کلمبیا و مکزیک از مقامات ونزوئلا خواسته‌اند تا داده‌های مراکز رای گیری را برای تائید پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر کنند.

برایان نیکولز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی از رئیس جمهور ونزوئلا و دولت‌های خارجی خواست گونزالس را برنده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای لاتین اعلام کنند.

نیکولز روز گذشته (پنجشنبه / به وقت محلی) در نشست «سازمان کشور‌های آمریکایی» مدعی شد اینکه شورای انتخابات ونزوئلا هنوز جزئیات نتایج انتخابات ریاست جمهوری را منتشر نکرده، این است که یا نمی‌خواهد پیروزی گونزالس را نشان دهد یا برای دستکاری در نتایج به زمان نیاز دارد.

شورای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا مادورو را پیروزی انتخابات روز یکشنبه اعلام کرده است.

پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی نیکلاس مادورو، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیرو‌های پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

ونزوئلا همچنین در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشور‌ها خارج می‌کند.

این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

میزان مشارکت در انتخابات یکشنبه (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکلاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار