رضایی گفت: شهروندان استان‌های جنوبی باید در همکاری با دولت نسبت به بهسازی محیط شهری و همچنین نامناسب کردن فضا برای تکثیر پشه آئدس اهتمام داشته باشند، زیرا این مهم شانس پیروزی بر بیماری‌های این پشه را بیشتر می‌کند.

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی در استان بوشهر تاکنون در چهار شهرستان این استان پشه شناسایی آئدس شناسایی شده و اکنون نیز افزایش مانع تکثیر زیاد این پشه است، اما یک بارندگی بزرگ کار را سخت می‌کند.

وی افزود: بنابراین تا فرصت است مردم باید در کنار دولت به جمع آوری لاستیک‌های معابر و ظرف و ظروف رها شده در محیط (با قابلیت جمع شدن آب باران) بپردازند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است بارندگی بعدی وضعیت را به نفع پشه آئدس تغییر دهد سرعت عمل بین مردم و مسئولان شانس برنده شدن در برابر این پشه و بیماری‎‌های منتقله از آن را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: در این شرایط بدون تردید آگاهی و سواد سلامت می‌تواند کلید برنده ما در مبارزه با پشه آئدس باشد.

رضایی ادامه داد: در مورد مسافران کشور‌های آلوده به پشه مانند امارات، هند، پاکستان، برزیل و کشور‌هایی که سابقه طولانی در بیماری‌های منتقله دارند نیز باید مراقب باشند تا مورد گزش این پشه قرار نگیرند.

وی گفت: چنانچه فردی در سفر مبتلا به بیماری دانگ و بیماری منتقله از این پشه شد باید در برگشت به کشور این موضوع را به پزشک و تیم بهداشتی اطلاع دهد و در دوره تب دار بیماری خود در منزل به استراحت بپردازد.

رضایی ادامه داد: درمان در منزل نیز روند ساده‌ای مانند مصرف مایعات و استامینوفن دارد و مواردی که بیمار به اینها پاسخ ندهد نیاز به ویزیت پزشک پیدا می‌کند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: پشه آئدس در ۲۰۰ سال گذشته و بویژه ۵۰ سال اخیر با گرم شدن زمین از مناطق استوایی به مناطق خنک‌تر و معتدل شروع به گسترش کرده به طوری که افزون بر ایران کشور‌های ترکیه، گرجستان و همسایگان آنها اکنون دارای پشه آئدس هستند.

وی افزود: ایران نیز از جمله کشور‌هایی است که این پشه را در خاک خودش شناسایی می‌کند و در ماه‌های اخیر نیز در برخی از سواحل شمالی و جنوبی کشور پشه آئدس شناسایی شده است.

رضایی بیان کرد: اکنون یک فرصت است تا قبل از اینکه بیماری‌های منتقله از پشه آئدس وارد کشور شود برای لحاظ اقدام‌های پیشگیرانه اقدام کرد.

بیشتر بخوانید

چهارمین شهرستان استان بوشهر آلوده به پشه آئدس شد

مقابله با پشه آئدس در استان بوشهر عزم و تلاش همگانی می‌‎طلبد

وی گفت: در این زمینه همکاری بین بخشی از جمله شهرداری‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور می‌تواند در کنار مردم ابعاد مختلف این بیماری را پوشش داده و با جلوگیری از تکثیر پشه سرعت گسترش آن را کند کنند.

رضایی ادامه داد: این پشه در دهه‌های گذشته در کشور‌های دنیا به شکل آهسته پخش شده و رسیدنش به ایران نیز تازگی ندارد.

وی یادآور شد: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز همکاری خوبی بین فرمانداران، مسئولان بهداشتی و سازمان‌های دیگر آغاز شده و این امر برای نامناسب‌سازی زیستگاه‌ها برای جلوگیری از تکثیر بیشتر پشه به عنوان یک موضوع مهم باید با جدیت دنبال شود.

رضایی تاکید کرد: نقشه مردم بسیار مهم است، زیرا پشه‌ها تنها در خیان‌ها و معابر تکثیر ندارند بلکه پشه آئدس در منازل، گلدان‌ها و هر فضایی که شهروند فراهم کند قابلیت رشد دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.