نکاتی برای زائران اربعین توصیه می‌شود که رعایت آنها برای همه افرادی که قصد شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین را دارند، مهم و ضروری است.

 پیاده روی بزرگ اربعین طی سال‌های اخیر مقارن با ماه‌های گرم سال است و همین امر سبب شده با توجه به ازدحام جمعیت شاهد بروز مشکلاتی از جمله گرمازدگی برای زائران اربعین باشیم.

با توجه به اینکه در اربعین حسینی، دمای هوا در نقاط مرزی کشور گاهی تا ۵۰ درجه بالا می‌رود ضروری است زائران حسینی جهت حفط سلامت خود و همراهان نکات ایمنی را جهت جلوگیری از گرمازدگی و همچنین راهکار‌ها جهت رفع آن رعایت کنند. 

از جمله فرد را به یک مکان خنک و در سایه ببرید، فرد را بخوابانید و پاهارا به آرامی بلند کنید، لباس‌های تنگ یا سنگین را در بیاورید، در صورت هوشیاری آب خنک یا نوشیدنی بدون کافیئن بدهید و فرد را با پاشیدن آب سرد و باد زدن خنک کنید، وی را با دقت تحت نظر داشته باشید و به نیرو‌های امدادی خبر دهید باید توجه داشته باشید از آسپرین استفاده نکنید.

نکات ایمنی در جمعیت‌های انبوه
به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی در تجمعات انبوه ضروری است دست‌های خود را جلوی سینه قرار داده و از جمعیت پر ازدحام دور شوید، اگر برای خروج دیر شده تعادل خود را حفظ کنید، چشمان خود را باز نگه دارید و به سمت جایی که جمعیت کم می‌شود حرکت کنید، از جیغ زدن خودداری کرده و تنفس خود را کنترل کنید، دست‌هایتان را جلوی سینه قرار داده تا حفاظی بین سینه شما و پشت نفر جلویی ایجاد شود، اگر در کنارتان کسی به زمین افتاده با حفظ تعادل خود به او کمک کنید تا بلند شود.

توصیه برای کسانی که با زائران کوچک امام حسین (ع) همراه هستند
یک آب پاش کوچک تهیه کنید و با آن شال و چفیه بچه‌ها رو خیس کنید هم برایشان سرگرمی است هم خنک میشوند می‌توانید از چند قطره گلاب هم داخل آب برای خوشبویی و آرامش کودکان استفاده کنید. استفاده از خاکشیر، تخم شربتی، آبلیمو عسل و شکر برای تهیه شربت توصیه می‌شود، زیرا با خوردن آب یخ کبد آسیب می‌بیند.

دارو‌های ممنوعه در کشور عراق
فلورازپام، دیازپام، متادون، هیدروکدون، بوپرنورفین (۲)، مورفین، ترامادول، استامینوفن کدئین، بی، تارتارات، مپریدین هیدروکلراید و برای حمل دارو‌های اعصاب و روان نسخه پزشک الزامی است، همچنین دارو‌های بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده بر اساس قوانین داخلی کشور عراق جرم محسوب میشود و ممکن است برخی دارو‌های تخصصی و مورد نیاز زائران در مراکز درمانی و دارویی هلال احمر موجود نباشد بنابراین لازم است که زائران مصرف کننده دارو‌های خاص ۲ برابر نیاز دارویی خود در مدت زمان سفر دارو به همراه داشته باشند.

راهکار‌هایی برای محافظت از پوست در پیاده روی

عرق سوز شدن آفتاب سوختگی، جوش در قسمت‌های مختلف بدن، تعریق فراوان و بوی بد بدن، خشکی و خارش پوست از مشکلات پوستی شایع در پیاده روی اربعین هستند که جهت کاهش این مشکلات استفاده از کلاه لبه دار، استفاده از عینک آفتابی، تمدید کرم ضد آفتاب، نوشیدن آب حین سفر، استفاده از کرم ضد آفتاب، پوشیدن لباس نخی و گشاد، تعویض جوراب و لباس در صورت عرق کردن، استفاده از کفش پارچه‌ای و پوشیدن پیراهن آستین بلند مورد توجه باشد.

برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان چه کنیم؟
بهترین زمان بازی کودکان پیش از ساعت ۹ صبح و پس از ساعت ۴ عصر است. به منظور جلوگیری از گرمازدگی کودکان نوشیدن مایعت زیاد، پوشیدن لباس‌هایی با الیاف طبیعی، تقویت سیستم ایمنی، حفاظت در برابر نور خورشید، اجتناب از فعالیت بدنی در اوج گرما باید مورد توجه قرار گیرد.

پیشگیری از گرمازدگی با ۹ توصیه تغذیه‌ای
به مقدار زیاد مایعات بنوشید، یک بطری آب همراهتان باشد، به طور منظم آب بنوشید حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، دمنوش نعناع و بابونه وقتی سرد می‌شوند برای خنک کردن بدن بسیار عالی هستند، خاکشیر یا تخم شربتی با کمی آبلیمو و کمی عسل یک نوشیدنی فوق العاده برای این روزهاست، از مواد غذایی غنی از آب استفاده کنید، غذا‌های خنک کننده بخورید، پروتئین‌ها را بدون چربی و کم چرب انتخاب کنید، چربی‌های سالم را انتخاب کنید، روزتان را با نوشیدن یک لیوان آب ولرم مخلوط با کمی آب لیموی تازه شروع کنید، از پرخوری و غذا‌ها و نوشیدنی‌های محرک گرما مانند نوشیدنی‌های کافئین دار، غذا‌های تند و سرخ شده، غذا‌های سنگین و چرب غذا‌های شور و شیرین و ... پرهیز کنید. روزتان را با یک غذای آبرسان مانند سوپ یا آبگوشت سبک به پایان برسانید.

در ایام گرم سال این غذا‌ها را نخورید 
در روز‌های گرم تابستان افراد با مزاج گرم از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برد، خودداری کرده یا خوردن آن را محدود کنند.

مواد غذایی خوراکی با مزاج گرم شامل فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند و خردل، سبزیجات تند مثل سیر، پیاز، ترخون، تره، نعنا، شاهی و شوید هستند که مصرف زیاد آن در روز‌های گرم سال مناسب نیست.

مصرف شیرینی‌ها، شکلات، عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مثل انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس ترجیحا محدود و یا کمتر مصرف شوند.

راهکار‌ها برای پیشگیری و درمان تاول پا در پیاده‌روی اربعین

از جوراب ضخیم استفاده کرده و هر شب آن را عوض کرده و بشویید، چسب ضد حساسیت برای دور انگشت پا همراه داشته باشید، جا‌هایی که امکان بروز تاول دارد پنبه بگذارید، شستن پا در طول پیاده روی و استراحت فراموش نشود، پماد‌های زینک، تتراسیکلین و موپیروسین همراه داشته باشید.

در صورت بروز تاول از ادامه مسیر پیاده‌روی خودداری، زیرا در صورت ادامه امکان ترکیدن و عفونت تاول وجود دارد.

پا‌ها را شستشو داده و خشک کرده از یک سوزن تمیز جهت خالی کردن مایع تاول استفاده کنید.

در صورت عفونت از کادر پزشکی کمک بگیرید و دمپایی راحت همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل استفاده کنید.

ضرورت همراه داشتن وسایل شخصی

وسایل شخصی از جمله صابون، مسواک، خمیردندان، شامپو، حوله و ملحفه سبک و کم حجم، عینک آفتابی همراه داشته باشید.

از کرم ضد آفتاب به منطور جلوگیری از افتاب سوختگی استفاده کنید، همچنین از سرم حهت شستشو بینی جهت پیشگیری از بیماری تنفسی استفادا کنید.

 همراه داشتن قاشق، چنگل و لیوان شخصی ضروری است.

از میوه به صورت پوست کنده استفاده کنید و از سالاد و سبزی‌های مسیر استفاده نکنید، در صورت داشتن بیماری و سالمندی همراه داشتن دفترچه درمانی و کپی از پرونده ضروری است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار