رژیم‌صهیونیستی باز هم جنایتی تازه مرتکب شد و ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، برایش کم‌هزینه نخواهد بود.

 ترور اسماعیل هنیه یک روز بعد از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، اهداف و ابعاد متفاوتی به همراه دارد. رژیم تلاش دارد تا با ترور مقامات مقاومت، شکست خود در میدان جنگ را جبران و معادلات را به نفع خود تغییر دهد. این ترور آن هم در خاک ایران به خوبی نشان می‌دهد که رژیم در ادامه شیطنت‌های خود به دنبال ضربه زدن به ایران و خدشه وارد کردن به موضع حمایتی او از محور مقاومت است. اما این تنها هدف از ترور هنیه در خاک ایران‌نبود. به‌نظر می‌رسد اسرائیل اهدافی در منطقه و عرصه بین‌المللی را دنبال می‌کند و البته به دنبال ضربه زدن به فضای سیاسی داخل ایران نیز بوده است.

رژیم به دنبال تضعیف رابطه ایران و مقاومت
رژیم در یک سال گذشته تلاش کرده عدم اقبال خود در میدان جنگ با غزه را با ترور فرماندهان نظامی حزب‌الله و حماس جبران کند. جدای از اینکه این ترور‌ها در راستای تضعیف محور مقاومت عمل می‌کرد، نشان می‌دهد صهیونیست‌ها به دنبال این هستند تا ناکامی خود در جنگ مستقیم با منازعه امنیتی جبران کنند. ترور فرماندهان مقاومت در کشور‌های ثالث نیز به همین منظور صورت می‌گرفت.

ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در همین چهارچوب مورد توجه قرار دارد. علاوه‌بر ترور فرماندهان محور مقاومت، ترور فرماندهان ایرانی در کشور‌های ثالث نیز در پلن جنگ امنیتی رژیم قرارداشت. رژیم تلاش می‌کرد تا فشار‌های داخلی و اختلافات سیاسی که درگیر آن است را با انجام این ترور‌ها کاهش دهد و خشم و نارضایتی افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی ناشی از اقدامات نتانیاهو را تا حدی کم کند. علاوه‌براین ترور فرماندهان ایرانی، بخشی از برنامه رژیم برای کشاندن ایران به نبرد مستقیم و همچنین تلاش برای ورود مستقیم آمریکا به جنگ در غزه و تبدیل جنگ در غزه به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای بود.

دردسر تازه برای دموکرات‌ها
رژیم صهیونیستی همواره در جریان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح کارشکنی کرده و در راه به نتیجه رسیدن این مذاکرات، مانع ایجاد کرد. امری که منجر به ایجاد فاصله میان دموکرات‌ها و نتانیاهو شد. کمتر از ۱۰ روز پیش بود که نتانیاهو برای سخنرانی به کنگره رفت، اما تعداد زیادی از دموکرات‌های کنگره سخنرانی او را تحریم کردند. به‌جز تحریم سخنرانی کنگره توسط ۹۶ عضو آن، تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به صحبت‌های نخست‌وزیر رژیم، اعتراض کردند. نتانیاهو پس از سخنرانی خود در کنگره به دیدار کامالا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا که اخیرا به‌عنوان نامزد حزب دموکرات، معرفی شده، رفت.

هریس، اما در جریان این دیدار، نگرانی خود از تلفات بالای جنگ در غزه و وضعیت «وخیم انسانی» را ابراز داشت و از او خواست تا زودتر به توافق آتش‌بس با حماس دست پیدا کند و گروگان‌ها آزاد شوند. حالا انجام این ترور از جانب رژیم، معادلات جنگ و درگیری در غزه را تغییر خواهد داد و سایه این اتفاق بر سر انتخابات آمریکا و کمپین‌های انتخاباتی خواهد افتاد و فشار مضاعفی بر دموکرات‌ها و کمپین‌های انتخاباتی آنها به همراه خواهد داشت؛ امری که می‌تواند بخشی از هدف رژیم در عرصه بین‌المللی در راستای انجام این ترور باشد. نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه، همراهی و همسویی بیشتری با ترامپ دارد، در حالی که دموکرات‌ها به خاطر تبعات و اثرات منفی ادامه جنگ در غزه خواهان پایان هستند. طبیعتا هر اقدامی بعد از این ترور برای دموکرات‌ها فشار به همراه خواهد داشت و البته در نتیجه انتخابات نیز اثر‌گذار خواهد بود.

چالشی سخت برای رئیس‌جمهور نهم
رئیس‌جمهور، در روز تحلیف خود در صحن بهارستان بر حمایت از محور مقاومت، تاکید و جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی را محکوم کرد؛ امری که موضع قاطع رئیس‌جمهور، بر ادامه مسیر حمایت از محور مقاومت را نشان می‌داد و موید این گزاره بود که رئیس‌جمهور درک دقیقی از شرایط حساس منطقه و لزوم حمایت از محور مقاومت دارد. ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، یک روز بعد از برگزاری مراسم تحلیف، در ابتدای کار چالشی برای دولت چهاردهم ایجاد کرده که مواجهه با آن و کنش دولت پس از این اتفاقات می‌تواند تاثیر قابل توجهی در موضع ایران در منطقه و در عرصه بین المللی داشته باشد. علاوه‌براین به‌نظر می‌رسد ترور رئیس دفتر سیاسی حماس یک روز بعد از تحلیف، اساسا با این هدف انجام شده که برای رئیس‌جمهور در آغاز به کار چالشی ایجاد کند و موانعی را پیش پای دولت قرار دهد و در اقتصاد کشور نیز تاثیر بگذارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.