مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از تردد خودرو و موتورسیکلت در بازار تاریخی اراک، سه گذر اصلی بازار اراک، با راهبند اتوماتیک مسدود می‌شود.

مرادی گفت: در خصوص ضرورت ممانعت از تردد موتورسیکلت و همچنین مسدود شدن ورودی راسته و گذرها برای جلوگیری از تردد خودرو در بازار، این تصمیم اتخاذ شده است.

وی بیان کرد: جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها با همکاری پلیس انتظامی و راهور در دستور کار قرار گرفته و در مراحل بعدی با اجرای طرح هوشمندسازی نصب دوربین در بازار، پیگیری می‌شود.

شهردار اراک نیز در این جلسه گفت: ضمن حفظ کالبد و پیشینه تاریخی بازار، باید از روش‌های مدرنیته و هوشمند در بحث نگهداری و مدیریت این مجموعه بهره برد و در این میان می‌توان از تجربه سایر شهرهای کشور در مدیریت بازارهای تاریخی، استفاده شود.

علیرضا محمودی درباره تکمیل پلاک کوبی راسته و گذرهای بازار افزود: ۵۲۰ پلاک از ۲ هزار پلاک درخواست شده نصب شده‌ و ادامه عملیات پلاک کوبی به زودی توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی در خصوص تخصیص اعتبار و اقدامات عمرانی انجام شده توسط اعضای شورای راهبردی در بازار، گفت: شهرداری اراک در بودجه سال جاری، ۳۰۰ میلیارد ریال به بازار اختصاص داده و در حال حاضر در توافق با مالکین، عملیات رفع خطر و مرمت سراها از جمله سرای حاج باشی، آقایی و بخشی از سرای نوذری در حال انجام است، همچنین طرح سر درب جدید ورودی بازار نیز در دستور کار اجرا قرار دارد.

موضوعاتی از قبیل ضرورت ممانعت از تردد موتورسیکلت و همچنین مسدود شدن ورودی راسته و گذرها با هدف جلوگیری از تردد خودرو در بازار، ضرورت تشکیل پرونده‌های صنفی برای تمامی کسبه بازار، تکمیل پلاک کوبی راسته و سراهای بازار، ارایه گزارش تخصیص اعتبار و اقدامات عمرانی انجام شده توسط اعضای شورای راهبردی در بازار، الحاق بافت تاریخی به محدوده بازآفرینی شهری از جمله مصوبات این جلسه بود.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند، که در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.