ماشالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، گفت: از نظر من به عنوان یک روزنامه‌نگار، اسرائیل متهم اصلی ترور اسماعیل هنیه است و باید تاوان آن را بپردازد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت در گفتگوی تلفنی با برنامه طوفان‌الاقصی شبکه چهار تصریح کرد: با توجه به سابقه طولانی‌ای که اسرائیل و سرویس جاسوسی آن (موساد) در انجام ترور‌های سازمان‌یافته از زمان جنگ ۱۹۶۷ در سراسر جهان دارند، این رژیم نمی‌تواند از پذیرش مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس شانه خالی کند.

ماشالله شمس‌الواعظین در ادامه گفت: اسرائیل با این ترور ۵ جبهه را در ایران، لبنان، عراق، فلسطین و یمن فعال کرد و به این دلیل مسئولیت آن را نمی‌پذیرد که نگران واکنش‌های تند این ۵ جبهه بویژه ایران است.

او در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل این زمان را برای انجام این ترور انتخاب کرد، گفت: رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به خاطر جنگ غزه در معرض فشار‌های داخلی و بین‌المللی زیادی قرار گرفته تا جایی که به صورت هفتگی در داخل (سرزمین‌های اشغالی) و در شهر‌های مختلف جهان مثل واشنگتن، پاریس، لندن و آمستردام علیه آن تظاهرات برگزار می‌شود.

این استاد روزنامه‌نگاری که فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است، افزایش فشار‌های سیاسی بویژه از سوی دولت بایدن و شخص کامالا هریس معاون بایدن و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای توقف جنگ در غزه و همچنین روی کار آمدن حزب کارگر در انگلیس با شعار توقف جنگ را نیز یکی دیگر از مصادیق فشار‌های بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برشمرد که این رژیم را در این مقطع از زمان به سمت ترور اسماعیل هنیه سوق داد.

شمس‌الواعظین همچنین فشار‌های حقوقی وارده بر رژیم صهیونیستی از جمله از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه درخصوص شهرک‌های صهیونیست‌نشین و صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و اعضای کابینه او را از جمله عوامل دیگری برشمرد که باعث در بن‌بست قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شده است. 

به گفته این روزنامه‌نگار پیشکسوت، تمامی این فشار‌ها باعث شد که بنیامین نتانیاهو با ترور اسماعیل هنیه در تهران و حمله به ضاحیه بیروت به فکر گشودن یک جبهه جدید برای طولانی‌تر کردن جنگ بیفتد تا بلکه دونالد ترامپ در ماه نوامبر با پیروزی در انتخابات آمریکا، قدرت را در دست بگیرد و آنگاه اسرائیل برای چهار سال بتواند آزادانه و بدون نگرانی از مقررات و فشار‌های بین‌المللی به سیاست سرکوب و کشتار خود ادامه دهد.

شمس‌الواعظین در ادامه ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران با همان عقلانیتی که درخصوص حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق نشان دادند، این بار نیز به ترور اسماعیل هنیه در تهران به گونه‌ای پاسخ دهند که هم قدرت بازدارندگی ایران در سقفی قرار بگیرد که اسرائیل دیگر نتواند آن را جابجا کند و هم از توسعه دامنه افقی جنگ جلوگیری شود.

موسس روزنامه‌های توس، نشاط و جامعه در پایان با بیان اینکه در شان جمهوری اسلامی نیست که اولویت‌های اقتصادی داشته باشد ولی اولویت‌های امنیتی نداشته باشد، گفت: ما نباید فراموش کنیم که در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه قرار داریم و بایستی اولویت‌های منظومه امنیتی خود را تغییر دهیم تا اتفاقاتی از این دست یا به حداقل برسد یا به طور کلی از بین برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار