اجرای پارک بزرگ جنگلی یاسوج با امکاناتی از جمله تله کابین، سورتمه ریلی، زیپ لاین در آینده یکی از طرح های بزرگ گردشگری جنوب غرب کشور است که به دلیل مواجه شدن با برخی دستورالعمل‌ های منابع طبیعی استان تعطیل شده و همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

پارک بزرگ جنگلی، طبیعی و گردشگری تنگ مهریان یاسوج با امکاناتی از قبیل تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، تله شیر و موارد دیگر قرار است که در مساحتی حدود 9 هزار و 500 مترمربع احداث شود. فاز نخست این طرح در سفر دور دوم شهید جمهور به این استان کلنگ زنی شد و قرار است ۲۵ درصد مبلغ سرمایه گذاری آورده سرمایه گذار باشد.

طولانی ترین زیپ لاین دنیا قرار است در این طرح گردشگری به طول سه هزار و ۵۰۰ متر ساخته شود و یکی از هیجان انگیزترین مکان‌های گردشگری در جنوب کشور و حتی خاورمیانه خواهد شد.طول پل معلق شیشه ای در این طرح ۳۸۵ متر خواهد بود که طولانی ترین پل کشور محسوب می شود.

ندسُره یا زیپ‌لاین نوعی وسیله ترابری متشکل از قرقرهٔ معلق روی طنابی از جنس فولاد زنگ‌نزن است که با بهره‌گیری از شیب و گرانش زمین، فرد یا محموله را از نقطه‌ای به نقطه‌ای در سطح پایین‌تر منتقل می‌کند؛ یکی از تفریحات هیجانی است که این روزها جای خود را در میان اقشار مختلف باز کرده و دل عاشقان هیجان را برده است.

تله کابین یاسوج به طول ۱.۸ کیلومتر است که فاز توسعه آن تا ۵.۵ کیلومتر هم ادامه پیدا می کند.پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ سرمایه گذاری این طرح هست و ۲۵۰ نفر اشتغال دارد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مختلف مانع اجرای این طرح و همین مسئله سبب شد تا رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سه مرتبه به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کند. در سال‌های گذشته افرادی به نام طرح گردشگری به منابع طبیعی و جنگل‌های استان دست درازی کردند و شاید همین موضوع دلیل اصلی سخت گیری اداره کل منابع طبیعی استان باشد.

اختلاف اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بر سر این طرح بارها در رسانه ها مطرح شد و در جلسه امروز کارگروه زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از موضوعات مهم همین طرح بود که تا حدودی هم به حاشیه کشیده شد.

حقیقت ماجرا از کجا آب می خورد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: یکی از مهمترین طرح های استان کهگیلویه و بویراحمد این طرح است. این طرح بزرگ گردشگری قرار است در زمینی به مساحت 9 هزار و 500 مترمربع احداث شود.

سعید طالبی پور افزود: طرح پارک بزرگ جنگلی، گردشگری و تفریحی یاسوج، طرح معروفی است که رسانه‌ها بارها به آن پرداخته اند.

وی عنوان کرد: مشکلات پیش روی این طرح به گونه ای بوده که رئیس سازمان منابع طبیعی کشور ۲ مرتبه برای رفع هنین موضوع به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است و حتی سه بار هم در تهران جلسه برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمین مبدأ این طرح متعلق به خود سرمایه‌گذار است، اما زمین مقصد این طرح متعلق به اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از آن هم مربوط به دانشگاه یاسوج است.

طالبی پور عنوان کرد: در آخرین سفر و نشست رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در یاسوج با استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار شد که طرح تله کابین فعلی در آبشار یاسوج تعیین تکلیف و طرح جدید اصلاح شود و بقیه پروژه انجام گیرد.

وی عنوان کرد: بنابراین بحث تله‌کابین طرح جدید قرار شد، منوط به رفع مشکل تله‌کابین فعلی آبشار یاسوج باشد، پس مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سرمایه‌گذار فعالیت خود را شروع کرده و سرمایه‌گذار از مبدأ که زمین شخصی خودش بوده شروع کرده و تجهیزات را هم خریداری کرده است.

 

روایت مدیرکل منابع طبیعی از موانع پیش روی طرح

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که با اجرای طرح فعلی گردشگری مخالفت های دارد، در این جلسه گفت: بر اساس آخرین جلسه و مکاتباتی که سازمان منابع طبیعی کشور در این رابطه انجام داده، اول باید موضوع طرح تله کابین آبشار یاسوج تعیین تکلیف شود و تا این موضوع رفع نشود، هیچ کاری برای طرح جدید نمی توان انجام داد.

سعید جاویدبخت با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط خیلی خوبی به لحاظ توسعه گردشگری دارد، اظهار کرد: با طرح های زیادی در بحث گردشگری موافقت کردیم و اراضی منابع ملی که استعداد دارند در راستای سند آمایش برای اجرای طرح های گردشگری موافقت های لازم انجام گرفته است.

وی با اشاره به طرح بزرگ گردشگری در تنگ مهریان یاسوج گفت: کلیت این موضوع را قبول داریم و طرح های اینچنینی را برای استان لازم می دانیم. در سنوات گذشته طرح تله کابین آبشار یاسوج کلید خورد و بخشی از اراضی ملی به این طرح واگذار شده و هنوز این طرح بلاتکلیف است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: استدلال ما این است که طرح جدید گردشگری در منطقه تنگ مهریان باید فرایند قانونی خود را طی کنند. از طرفی بخشی از زمینی که قرار است در اختیار این طرح جدید قرار بگیرد، اکنون در اختیار دانشگاه یاسوج است و ما نمی توانیم این زمین را به کس دیگری واگذار کنیم.

جاوید خت ادامه داد: رعایت ضوابط شهری هم ضرورت دارد و همین اینها مسائلی است که باید برای اجرای طرح جدید گردشگری مدنظر قرار داد.

پارک جنگلی اولویت گردشگری استان

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح گردشگری پل معلق و تله‌کابین تنگ مهریان یاسوج یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصادی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و به اعتقاد بنده اولویت اول استان است.

وی افزود: آقای استاندار به جد دنبال اجرای این طرح در استان بود و از مصوبات سفر رئیس جمهور می‌باشد و این قابلیت را دارد که روزی ۱۰ هزار نفر را به استان بیاورد.
عسکری در پاسخ به اینکه ابتدا باید تکلیف تله کابین آبشار یاسوج روشن شود، ادامه داد: ما الان روی تله کابین حرفی نداریم؛ اما طرح جدید گردشگری تنگ مهریان بخش‌های دیگری از جمله پل معلق، زیپ لاین، سورتمه ریلی و... را دارد.
عسکری اضافه کرد: بنا بر این برای اجرای این بخش‌ها باید پایه‌هایی نصب شود. ما روی تله کابین هیچ اصراری نداریم و برای اجرای پل معلق، زیپ لان و... نیاز به این پایه‌های قوی دارند.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.

حوزه گردشگری با برخی مشکلات زیرساختی و البته سوءتدبیرها در طول سالیان متمادی نیز موجه بوده است.

مشکلاتی که شاید در نگاه نخست کوچک و یا کم اهمیت جلوه کند و به صورت ریسمان های نازک به نظر برسند اما وقتی آنها را کنار هم گذاشت تبدیل به چالش های بزرگ تر و در عین حال ریسمان های محکم و در هم تنیده و با گره های کوری خواهند شد که بازکردن آن نیازمند تحمل هزینه های بیشتری خواهد بود.

بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه و محور اصلی توسعه این استان باید از حالت انفعالی خارج و به یک کانون فعال، پویا، موثر و امیدآفرین در راستای ایجاد اشتغال، کسب درآمد و شکوفایی همه جانبه استان تبدیل شود.

کارشناسان حوزه صنعت گردشگری معتقدند که یکی از راهکارهای اساسی در تحقق این مهم تهیه و تدوین سند جامع گردشگری است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.