فرمانده یگان میراث‌فرهنگی استان همدان از دستگیری ۹ حفار غیرمجاز و کشف و ضبط ادوات حفاری در شهرستان‌های همدان، اسدآباد و نهاوند خبر داد.

سرهنگ جواد خدامرادی گفت: بنابر گزارش پایگاه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان‌های همدان، اسدآباد و نهاوند و در پی اخبار رسیده از سوی میراث بانان افتخاری مبنی بر حفاری غیرمجاز چندین فرد ناشناس در منطقه که قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی داشتند، بلافاصله ماموران این یگان با هماهنگی و دستور مقام قضایی به‌همراه عوامل انتظامی راهی منطقه شدند و پس از بررسی، صحت و سقم خبر، در چند عملیات غافلگیرانه توانستند این حفاران را دستگیر و از آنان یک دستگاه گریدر زنجیری و آلات و ابزار حفاری کشف و ضبط کنند.

اوگفت: تعدادی از این حفاران نیز در هنگام تخریب منابع ملی و طبیعی با همکاری پرسنل انتظامی استان و یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی استان همدان دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در پی ماموریت‌های انجام شده در این شهرستان‌ها ۹ نفر با هویت معلوم دستگیر شدند که سه تبعه غیرمجاز افغانی هم در بین دستگیرشدگان حضور داشتند که پرونده به منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح قضایی شد.

سرهنگ خدامرادی گفت: طبق قانون هرگونه حفاری غیرمجاز به منظور دست‌یابی به اشیا تاریخی ممنوع بوده و نیز ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور منوط به اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی است.

او گفت: با هر گونه تبلیغ، خرید، فروش و استفاده از این دستگاه که به منظور کشف آثار و اموال تاریخی باشد، برخورد قانونی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.