در این گزارش به عملکرد سرپرست ریاست جمهوری در ایام پس از شهادت رئیس‌جمهور می‌پردازیم.

چند روزی است که دولت چهاردهم به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان کار خود را آغاز کرده است اما در هفتاد روز اخیر که ایران در فقدان رئیس جمهوری شهید روزهای سخت و خاصی را پشت سر میگذاشت یک اسم همیشه تکرار میشد و آن فرد کسی نبود جز محمد مخبر که واژه دولتمرد را دوباره به سبک خود تعریف کرد.

 فرمانده قدرتمندی که قطار دولت  را با موفقیت به راهبر جدید خود سپرد 

مخبر در زمان حیات رئیس دولت سیزدهم فراتر از یک معاون اول و در قامت یک فرمانده  قدرتمند دوشادوش آیت الله رئیسی در تمامی اقدامات انقلابی دولت کنار ایشان بود و بعد از شهادت آیت الله رئیسی نیز به درستی ثابت کرد که رفیق نیمه راه نیست و آزمون رفاقت، مردانگی و تعهد کاری  را به درستی پاس کرد و در نهایت بدون آن که در این مدت جای خالی رئیس جمهور در امور کشور حس شود و خللی به اداره امور وارد شود قطار دولت سیزدهم را به سلامت به مقصد رساند و آن را به راهبر جدید قوه مجریه مسعود پزشکیان سپرد.

دوری از حاشیه ها برای به پایان رساندن رسالت رفیق شهید

مخبر با این که می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند از حاشیه ها به دور ماند و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا کارهای نیمه تمام دولت را در مدتی کوتاه و به صورت فشرده به اتمام برساند به عنوان مثال  افتتاح ۲۸ طرح آب و برق دولت در استان سیستان و بلوچستان از جمله طرح آب شیرین‌کن فراساحلی، خط انتقال آب به سیستان، آب‌گیری سد شهر کور، بهره‌برداری از ۳ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی، همچنین در مراسم دیگری به منظور افتتاح ویدئوکنفرانسی ۳ طرح نفت و گاز در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرد. بهره‌برداری از ۸ طرح کیفی‌سازی و انتقال فرآورده‌های نفتی در ۵ استان کشور، افتتاح ۶۷۸ طرح بهداشتی و درمانی در استان‌های کرمان، یزد، زنجان و هرمزگان از دیگر طرح‌هایی بود که او در این مدت افتتاح کرد.

حضور در اجلاس شانگهای با عکس رئیس جمهور / تواضع و فروتنی در برابر رهبر انقلاب 

او در  در روزهایی که کشور صحنه فضای داغ انتخاباتی بود  برای حضور در اجلاس شانگهای عازم قزاقستان شد. او در این دیدار به همراه عکسی از رئیس‌جمهور فقید حاضر شد و دیدارهایی نیز با رؤسای جمهور چین و روسیه داشت و تفاهم انتقال گاز روسیه به ایران نیر از جمله اقدامات او بود . مخبر همچنین در آخرین روزهای خدمت خود در قامت سرپرست ریاست جمهوری قانون برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد.

مخبر در آخرین جلسه هیات دولت نیز در نهایت تواضع و فروتنی و بدون هرگونه ابراز وجودی اظهار کرد که طی روزهای فقدان رئیس جمهور شهید رهبر انقلاب امور کشور را اداره کرده اند و او و دیگر اعضای کابینه تنها مجری بوده اند.

مخبر در شانگهای

معاون اولی که نماد مدیریت انقلابی را به‌نمایش گذاشت 

در همین رابطه محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد محمد مخبر در ایام پس از شهادت رئیس‌جمهور اظهار کرد: آقای مخبر یکی از مخلص ترین، کارآمدترین و در عین حال کاربلدترین مدیران کشور است و در سمتهای مختلف همچون معاون اولی دولت سیزدهم نمادی از مدیریت انقلابی را به نمایش گذاشت.

وی افزود: او در تلخ ترین شرایط که کشور فاقد رئیس جمهور و وزیر خارجه بود به درستی انسجام کابینه را حفظ کرد و به گونه ای قوه مجریه را اداره کرد که مردم احساس نکنند که کشور دچار کوچکترین خدشه ای شده است.

انبارلویی تصریح کرد: مخبر تمامی ویژگیهای یک مدیریت انقلابی را در داخل و خارج کشور به نمایش گذاشت و در این ایام دهها پروژه ملی که مربوط به معیشت و توسعه کشور را بود را افتتاح کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی متذکر شد: ماباید قدر چنین مدیرانی را بدانیم و فکر میکنم او در هر جایی از کشور که باشد میتواند منشاء تحول باشد و کارهای بزرگی را برای مردم انجام دهد.

هیچ کاری بر زمین نماند گویا که شهید رئیسی بر سرکار بود

همچنین محمد حسن قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران  بیان کرد: آقای مخبر در این روزها به درستی عمل و به تمامی توصیه های رهبر معظم انقلاب نیز قائل بود به نحوی که نگذاشت کاری بر زمین بماند به نحوی که گویی شهید رئیسی بر سر کار بودند .

وی افزود: طی روزهای گذشته با مدیریت مخبر هیچ اختلالی در مدیریت کشور ایجاد نشد و این یکی از افتخارات او و جمهوری اسلامی است. چرا که با وجود چنین سانحه فاجعه باری در کشور آب از آب تکان نخورد.

این فعال سیاسی اصولگرا متذکر شد: آقای مخبر انسجام و وحدت دستگاههای اجرایی را برای پیشبرد کارها به خوبی حفظ کرد و در عین حال روابط با قوای دیگر نیز به درستی انجام شد.

قدیری ابیانه تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری نیز علی رغم توطئه هایی که از سوی دشمنان مبنی بر ایجاد خرابکاری وجود داشت با امنیت و موفقیت کامل برگزار شد البته در گذشته نیز با وجود شیطنتهای عناصر ضد انقلاب و جنگ امور کشور در صحت و سلامت کامل انجام شد.

مخبر و رئیسی

مخبر در شرایط بحرانی به درستی راه آیت الله رئیسی را ادامه داد

احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان در مجلس نیز  در گفت‌وگویی درباره عملکرد محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری بعد از شهادت آیت الله رئیسی عنوان کرد: پس از شهادت آیت الله رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، کشور دارای شرایطی بحرانی شد. در این شرایط نیاز به فردی بود تا بتواند به خوبی وظایف شهید رئیسی را انجام دهد و راه ایشان را پر قدرت ادامه دهد.

وی گفت: بعد از شهادت رئیس جمهور سیزدهم آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری شد و تا حد بسیار خوبی توانست راه شهید رئیسی را در پیش بگیرد و مسائل مختلف کشور را کنترل کند. هر چند شاید کاستی‌هایی نیز در این مسیر بوجود آمده باشد اما در مجموع عملکرد ایشان خوب ارزیابی می‌شود.

انارکی محمدی در پایان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با دولت سیزدهم از آقای مخبر هم بخاطر همراهی با دولت سه‌ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره خوب امور اجرایی کشور قدردانی به عمل آوردند که همین موضوع نشان دهنده چگونگی عملکرد ایشان مخصوصا بعد از شهادت آیت الله رئیسی بوده است.

سخن پایانی 

فارغ از هرگونه نگاه جناحی و سیاسی بی شک مدیران دلیر و بی ادعایی مانند محمد مخبر که در سخت ترین شرایط، کشور به درستی از مراحل سخت و حساس عبور داده اند شایسته تقدیرند و در هر جایگاهی که قرار بگیرند بی شک منشا تحول خواهند بود و انتظار می‌رود  که در آینده نیز از چنین دولتمرد نخبه ای در جایگاههای مهم کشور استفاده شود تا آینده روشنی پیش روی کشور قرار گیرد.

گزارش از فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خدا قوت مرد بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
دزفول
۱۰:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
افتخار ما
درود و رحمت خدا بر او
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
درود بر او، مرد بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خدایا به آقای مخبر عمر طولانی همراه با صحت وسلامتی وعزت روز افزون بده و به همکاران صالحش در دولت سیزدهم.‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
واقعا یک مرد به تمام معنا هستند آقای مخبر.
ان شاالله در پناه رب العالمین زندگی پر خیر و برکت و پر ثمرشون ادامه داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
مخبر راحت می تونست واسه انتخابات شرکت کنه و شاید از جلیلی هم بیشتر می تونست رای بیاره،ولی به خاطر دولت شهید رئیسی اینکارو نکرد،واقعا دمت گرم مرد...
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۹:۴۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
مرد روزهای سخت،امیدوارم کنار گذاشته نشه ودر جای درستی ازش کمک بگیرن به عنوان یک ایرانی به مدیریتش افتخار کردم
Iran (Islamic Republic of)
عیسی ساعد
۰۹:۳۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خدا روح شهید رییسی را با شهدای کربلا محشور کند ، نه تنها جناب آقای دکتر مخبر بلکه کابینه شهید رییسی نمره قابل قبول را دریافت کردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خدا عزتت بده
راضی بودم ازت
Iran (Islamic Republic of)
الی
۰۹:۱۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
دلمون براشون تنگ شده انشاالله تنشون سالم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
دمت گرم
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
با توجه به اینکه از روز سه شنبه تا به امروز ، طلا در هر گرم حدود
۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته . هرکسی که تو این ۳ روزه یک کیلو طلا خریده باشه ، حدود ۲۰۰ میلیون تومان سود شیرین برده ولی اون سهامداران بورسی که سرمایه هاشون را به بورس آوردند برای کمک به اقتصاد مملکت ، تو این ۳ سال گذشته بخصوص امروز بیچاره و بدبخت شدند. این نتیجه ی سوء مدیریت خاندوزی، فرزین و عشقی که هر سه بی سواد ، بی کفایت ، نالایق و ناکارآمد هستند می باشد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
من ضرر کرده بورس هیچ وقت شما حلال نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
درود بر مخبر
Canada
مبینی
۰۸:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خداوکیلی دمت گرم بامرام.هرکی توزندگی ی رفیق مثل مخبرمیخاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خدا خیرشون بدا
آخرین اخبار