دولت ونزوئلا به دلیل رویکرد پرو در نادیده گرفتن اراده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرد.

به دنبال اقدام دولت پرو در به رسمیت شناختن ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی مخالفان دولت ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب این کشور، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا بر اساس ماده ۴۵ کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری پرو قطع کند.

این مقام ونزوئلایی خاطرنشان کرد این کشور پس از اظهارات «بی‌پروا» خاویر گونزالس-اولائِچِآ همتای پرویی که به گفته وی «اراده مردم ونزوئلا و قانون اساسی را نادیده می‌گیرد»، «مجبور» شده است این تصمیم را اتخاذ کند.

این توقف روابط ونزوئلا با پرو پس از آن صورت می‌گیرد که دولت پرو با وجود اعلام پیروزی رسمی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات یکشنبه گذشته از سوی شورای ملی انتخابات، پیروزی ادموندو گونزالس نامزد مخالفان را به رسمیت شناخت.

پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی نیکلاس مادورو، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیرو‌های پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

ونزوئلا همچنین در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشور‌ها خارج می‌کند.

این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

میزان مشارکت در انتخابات یکشنبه (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکلاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او، ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

برچسب ها: ونزوئلا ، پرو ، آرژانتین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار