عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: به‌طور مسلم رژیم صهیونیستی متهم و مقصر اصلی در ترور اسماعیل هنیه است.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: ترور اسماعیل هنیه باعث تاسف است و مثل چهل هزار نفری که در غزه شهید شدند خونشان باعث خیزش و انسجام بیشتر مردم غزه می‌شود. آقای هنیه در هفته‌های قبل خانواده‌شان را هم بر اثر اصابت راکت هواپیمای اسرائیلی از دست داده بود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ مناسب را به اسرائیل خواهد داد، اما احتمال می‌دهم این جنایت را نپذیرند و بگویند کار ما نبوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: نمی‌دانم چرا رژیم صهیونیستی در قطر هنیه را نمی‌زد با اینکه می‌توانست بزند؛ نکته بعد اینکه اسرائیل با این کار می‌خواهد به رهبران حزب‌الله و بزرگان نظام بگوید من می‌توانم مقامات بلندپایه را بزنم البته در عرف دیپلماسی و حقوق بین‌الملل معمولا کشور‌ها سعی می‌کنند ولو در جنگ رهبران را نزنند مثلا در جنگ روسیه و اوکراین روس‌ها می‌توانند زلنسکی را از بین ببرند، اما این کار را نمی‌کنند یا در جنگ هشت ساله ایران با رژیم بعث عراق معمولا می‌شد رهبران را زد، اما این کار انجام نگرفت البته شاید در قالب توطئه و ترور کاری انجام می‌گرفت.

وی افزود: شهادت اسماعیل هنیه باعث می‌شود که خون‌ها و نفس‌های زیادی احیا شود و جای وی پر می‌شود و رهبران دیگری می‌آیند، اما این کار بسیار شنیع و بد بود به‌ویژه اینکه میهمان ایران بود و فکر می‌کنم ایران به قدر کفایت به‌زودی به اسرائیل جواب خواهد داد البته این برای وقتی است که اسرائیلی‌ها بپذیرند که این ترور را انجام دادند، چون در جریان شهید فخری‌زاده هم ترور این شهید را قبول نکردند و بعد‌ها اعلام کردند ما فخری‌زاده را به شهادت رساندیم. 

بخشایش بیان کرد: در ماده ۵۲ حقوق بین‌الملل دفاع مشروع برای کشور‌ها وجود دارد، چون وقتی یک مسئولی از یک کشوری به کشور دیگری می‌آید و توسط یک کشور دیگر ترور می‌شود آن کشور مسئولیت بین‌المللی دارد، اما مشکل این است صهیونیست‌ها قبول نمی‌کنند که هنیه به‌عنوان یک رهبر مشروع باشد و حماس را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌کنند و جالب اینکه آقای هنیه در مباحث نظامی ورود پیدا نکرد و گفت مسئول سیاسی جنبش حماس است که به این معناست در عرف دیپلماتیک باید وی توسط اسرائیل شناخته شده باشد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: اگر قرار بود روزی اسرائیل با حماس صلح کند رهبری که باید این توافقنامه را امضا می‌کرد اسماعیل هنیه بود، اما صهیونیست‌ها به این مسئله اعتقاد ندارند و چون اسرائیل بچه ننر و لوس نظام سلطه است هروقت که نظام و حقوق بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد کشور‌های غربی به‌جای اینکه او را تنبیه کنند از آن حمایت می‌کنند و این باعث می‌شود صهیونیست‌ها جری‌تر شوند.

نماینده مردم اردستان در مجلس تصریح کرد: احساس می‌کنم ما در یک پازلی قرار می‌گیریم که دوگانه است و از طرفی اسماعیل هنیه توسط برخی از کشور‌های جبهه مقاومت به‌عنوان رهبر حماس و فلسطین شناخته می‌شود از طرفی دیگر توسط اسرائیل و کشور‌های غربی که حامی صددرصد آن هستند مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه و ... حماس را یک سازمان تروریستی معرفی می‌کنند و می‌گویند ما اعتقاد نداریم که رهبر مشروع یک کشور است و می‌خواستند او را به‌جای یک تروریست جا بزنند تا در هر جا او را پیدا می‌کردند ترور کنند، اما در هر صورت باید دید کشور میزبان چه نوع نگاهی دارد. وقتی ایران هنیه، زیاد نخاله و شیخ نعیم قاسم را به مراسم تحلیف دعوت می‌کند یعنی رهبر مشروعی در چارچوب نظام بین‌الملل است و باعث تاسف است که اسرائیل این جنایات را می‌کند.

وی گفت: شاید اسرائیلی‌ها بیانیه دهند، چون دشمن کارش این است که در ابتدا تکذیب می‌کند بعد برای اینکه قدرتنمایی کند اخبار را قطره قطره نشت می‌دهد.

بخشایش اظهار کرد: بررسی شهادت هنیه حتما در دستورکار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
مشکلی نیس آقای بخشایش حالا شما نمیخواد فلسفه چینی کنی بلکه بتونی بخشایش کنی اسرائیل بگه من نزدم میگیم باشه ما انتقام خانواده مهمان عزیزمون که توی کشور ما بوسیله دشمناش شهیدشد از شما میگیریم.
آخرین اخبار