رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: واکسیناسیون رایگان ۴ میلیون نوبت سر دام از ابتدای سال تاکنون در استان انجام شده است.

 ویدا معزی گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور جهش تولید و حفظ بهداشت دام و سلامت انسان می‌باشد و تحقق این مهم با انجام اقدامات متنوع در بخش‌های مختلف مرتبط با دامپزشکی اعم از واکسیناسیون، مراقبت فعال، پایش بیماری‌های دامی بویژه بیماری‌های قابل انتقال از دام و نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی و ... عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ایران با توجه به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و وضعیت اپیدمیولوژی بیماری ها، سیاست مبارزه با بیماری‌ها عمدتاً مبتنی بر کنترل بیماری از طریق واکسیناسیون دام می‌باشد.

وی افزود: واضح است که واکسیناسیون صحیح دام شامل رعایت زمان بندی، نوع واکسن، رعایت زنجیره و تزریق استاندارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که سالانه میلیون‌ها نفر ساعت کار نیرو انسانی و چند صد میلیارد تومان در امر واکسیناسیون دام توسط سازمان دامپزشکی کشور و در مواردی با همکاری مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی دامپزشکی صرف می‌گردد و چنانچه در نحوه اجرای عملیات واکسیناسیون از تولید تا بکارگیری در جمعیت دامی دقت لازم نشود، نه تنها این امر باعث ایجاد خسارت و اتلاف سرمایه ملی می‌شود بلکه موجب شکست خدمات فوق در حفظ سرمایه دامی کشور و سردرگمی در بررسی، مطالعه عامل بیماری و نحوه گسترش و اپیدمیولوژی آن و در نهایت موجب کسب نتایجی بر خلاف سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور خواهد شد.

 دکتر معزی اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌ها باعث افزایش ایمنی آنها می‌شود و گسترش بیماری‌ها را کاهش داده و در مواردی نیز می‌تواند همگام با رعایت سایر اصول پیشگیری بیماری‌ها، باعث ریشه کنی بیماری نیز گردد.

وی افزود: واکسیناسیون، زمینه را برای کاهش هزینه‌های درمانی فراهم می‌کند؛ زیرا پیشگیری از بیماری‌ها، از هزینه‌های مربوط به درمان آنها جلوگیری می‌کند. با حفظ سلامت دام‌ها از طریق واکسیناسیون، بهره‌وری و افزایش جمعیت و در ا انه تولیدات دامی افزایش می‌یابد. دام‌های سالم، توانایی رشد بهتر و تولید محصولات بهتر را دارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان اذعان کرد: واکسیناسیون در دام‌ها نه تنها به حفظ سلامت دام‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از انتقال بیماری‌ها به انسان‌ها نیز جلوگیری کند و سلامت عمومی جامعه را بدیژه در زمینه بیماری تب مالت (بروسلوز)، هاری نیز تقویت کند. در این راستا در استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون میزان ۴ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان به صورت رایگان توسط بخش دولتی و بخش خصوصی در قالب خرید خدمت انجام شده است.

برچسب ها: دامپزشکی ، واکسن دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار