فدراسیون جهانی اصلی‌ترین وزنه‌بردارانی که شانس گرفتن مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را دارند، معرفی کرد.

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در گزارشی نوشت: روی کاغذ، شانسی برای مدال آوری نداریم! فدراسیون جهانی اصلی‌ترین وزنه‌بردارانی که شانس گرفتن مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را دارند، معرفی کرد. این درحالی است که تقریبا از بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به بعد وزنه برداری ووزنه برداران ایرانی همواره دربین مدعیان جهانی یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال‌های خوش رنگ بوده‌اند.

فدراسیون جهانی اصلی‌ترین وزنه‌بردارانی که شانس گرفتن مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را دارند، معرفی کرد. این درحالی است که تقریبا از بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به بعد وزنه برداری ووزنه برداران ایرانی همواره دربین مدعیان جهانی یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال‌های خوش رنگ المپیکی، خصوصا در سنگین وزن به شمارمی رفتند.

 اما امروز و قبل از حضور کاروان المپیکی کشورمان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، واقعیت این است که ۲ نماینده اعزامی کشورمان (میرمصطفی جوادی دردسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی دردسته ۱۰۲+ کیلوگرم) روی کاغذ هیچ شانسی برای ایستادن بر سکوی سه گانه المپیک و کسب مدالی خوش رنگ از این آوردگاه بزرگ ندارند.

 وزنه برداری که دربازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب دو مدال طلای کیانوش رستمی و سهراب مرادی پرافتخارترین تیم کاروان ورزش ایران شد، حالا بی تعارف، هیچ امیدی برای مدال آوری وگرفتن مدال‌های خوش رنگ و مرغوب المپیک پاریس ندارد!

نامی از وزنه برداران ایران بین مدعیان مدال آوری نیست

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در گزارشی به نام وزنه بردارانی اشاره کرد که بیشترین شانس گرفتن مدال طلا را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دارند. سایت رسمی فدراسیون جهانی در این گزارش نوشت: لاشا تالاخادزه از گرجستان و شی ژیانگ از چین این شانس را دارند که در المپیک پاریس سومین مدال طلای خود را گرفته و نامشان را در تاریخ این ورزش مانا و جاودانه کنند. آنها قهرمان المپیک ریو و توکیو هستند.

نعیم سلیمان اوغلو و هلیل موتلو از ترکیه، کاخی کاخیاشویلی از گرجستان که برای اتحاد جماهیر شوروی و یونان وزنه زد و پیروس دیماس از یونان تنها ورزشکارانی هستند که سه بار قهرمان المپیک شده‌اند. آنها بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۴ مدال‌های خود را کسب کردند. 

محمد نصیری ستاره خروس وزن کشورمان با سه نشان طلا، نقره و برنز، همینطور حسین رضازاده با دو نشان طلا و کیانوش رستمی با یک طلا و یک مدال نقره المپیک از کشورمان نیز در تالار افتخارآفرینان و مشاهیر المپیکی وزنه برداری جهان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دادند.

 اما امسال برخلاف توقعات بجا و همیشگی که از وزنه برداری برای درخشش در بازی‌های المپیک می‌رود، نام وزنه برداران ما در بین مدعیان اصلی کسب مدال‌های سه گانه (طلا، نقره و برنز) المپیک پاریس خالی است! اتفاقی تلخ که بی تردید حاصل نداشتن یک برنامه ریزی و استراتژی درست و کارآمد برای قرار گرفتن بین مدعیان اصلی مدال آوری در پاریس ۲۰۲۴ است.

مسیری سخت پیش روی داودی برای تکرار مدال المپیک

تاکنون هیچ وزنه‌برداری با وزن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن بدن در تاریخ ورزش وزنه برداری نتوانسته سه بار قهرمان المپیک شود. اما لاشا تالاخادزه غول وزنه برداری گرجستان قطعا دردسته فوق سنگین شانس و فرصت این را دارد با هت تریک طلایی نامش را در کتاب تاریخ افتخارآفرینان وزنه برداری جهان جاودانه سازد. افتخاری که می‌توانست قسمت حسین رضازاده فوق ستاره وزنه برداری ایران نیز شود، اما بخاطر بیماری این فرصت طلایی از دست ما رفت و حالا قسمت وزنه بردار بزرگ و رکوردشکن گرجستانی شده است.

دردسته فوق سنگین و آوردگاه المپیک پاریس، درکنار تالاخادزه و برای کسب مدال‌های نقره و برنز قطعا باید شاهد رقابتی جذاب بین لالیان از ارمنستان و میناسیان از بحرین که او هم وزنه برداری ارمنی الاصل است که تبعه بحرین شده است باشیم. درکنار اینها علی داودی هم باید برای اثبات خود تلاش کند و نهایتا اگر بتواند وزنه‌های خوبی در یکضرب، دوضرب و مجموع ثبت کند، شانسی برای کنارزدن رقبای قدرتمند خود داشته باشد.

دو وزنه‌بردار اهل گرجستان و چین هر دو در اکتبر ۱۹۹۳ به دنیا آمدند و ممکن است هر دو پس از المپیک پاریس بازنشسته شوند. تالاخادزه از ناحیه زانو دچار مشکل شده است. شی ژیانگ نیز پس از آسیب دیدگی کمر در بازی‌های ملی چین در سال ۲۰۲۱ به مدت ۸۶۲ روز غایب بود.

 وقتی در دسامبر گذشته در گرندپری قطر به مسابقات بازگشت، آنقدر درد داشت که مجبور شد دو وزنه را بیندازد. شی ژیانگ در رنکینگ وزن ۷۳ کیلوگرم با مجموع ۳۵۶ کیلوگرم پس از وزنه‌بردار اندونزی قرار دارد. نماینده اندونزی اصلی‌ترین رقیب او برای گرفتن مدال طلا است.

 چین در دسته‌های وزنی ۶۱ و ۱۰۲ کیلوگرم، لی فابین و لیو هوان‌هوا را دارد که هر دو رکورددار جهانی هستند. لیو تنها ورزشکاری است که از نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون رکورد‌های جهانی که توسط فدراسیون جهانی در وزن ۱۰۲ کیلوگرم تعیین شده را شکست. لیو درصدر رنکینگ دسته ۱۰۲ کیلوگرم قرار دارد.

شش مرد دیگر در دسته ۱۰۲ کیلوگرم شانس رفتن بر روی سکو را دارند که فارس الباخ از قطر، اکبر ژورایف، گاریک کاراپتیان از ارمنستان، سیخانتسو از بلاروس، جانگ یونهاک از کره و لسمن پریدیس از بحرین این نفرات هستند. لی فابین از چین در وزن ۶۱ کیلوگرم شرکت می‌کند و در المپیک توکیو قهرمان شد. او ۱۱ کیلوگرم با نفر دوم رنکینگ این وزن که از آمریکا است، اختلاف رکورد دارد. دیگر مدعیان این وزن سرجیو ماسیدا از ایتالیا و یولی ایراوان از اندونزی هستند.

عیار جوادی در پاریس محک می‌خورد

در دسته وزنی المپیکی ۸۹ کیلوگرم، قطعا و بدون هیچ تردیدی (باتوجه به عملکرد فنی و رکورد‌های ثبت شده در گزینشی‌های قبل از المپیک) انتظار می‌رود کارلوس نسار وزنه بردار قدرتمند و جوان ۲۰ ساله از بلغارستان، جوان‌ترین وزنه بردار طلایی المپیک پاریس تبدیل شود. زمانی که کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، ناسار ۱۴ ساله بود و برای شرکت در مسابقات خیلی جوان بود.

 او اولین رکورد جهانی خود را در سن ۱۷ سالگی به دست آورد. او همچنین ۱۵ رکورد جهانی جوانان و نوجوانان را درتورنمنت‌های مختلف ثبت نمود. ناساربلغارستانی در طول دوره کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، پنج رکورد بزرگسالان جهان را نیز به نام خود ثبت کرد. به نظر می‌رسد هیچ چیز نمی‌تواند او را متوقف کند. در کنار او نباید از ستاره‌های دیگر حاضر در این دسته وزنی همچون لوپز از کلمبیا، آنتونی پیزولاتو از ایتالیا، جیووانی عمر از ونزوئلا، ابراهیم ابوکالا از آفریقا و…، تعداد زیادی دیگر از مدعیان المپیکی این دسته وزنی غافل شد.

مطئنا میرمصطفی جوادی ملی پوش ۸۹ کیلویی وزنه برداری ایران که در رقابت‌های جهانی عربستان با درخشش خود و کسبنشان ارزشمند طلایی رنگ جهان ما و خانواده وزنه برداری ایران را به المپیک و کسب مدالی خوش رنگ از این آوردگاه بزرگ امیدوار کرد. اگر بدنبال کسب مدال در پاریس است باید رکورد مجموعی حتی بالاتر از رقابت‌های جهانی عربستان را برای خود ثبت کند.

جوادی با مجموع ۳۸۴ کیلوگرم که در عربستان ثبت کرد فعلا در رتبه چهارم رنکینگ المپیکی دسته وزنی ۸۹ کیلوگرم جای گرفته است. اما قطعا باید منتظر ماند و عیار واقعی این وزنه بردار جوان را در بازی‌های المپیک و مصاف با رقبا روی تخته مسابقه سنجید و محک زد. رقبای جوادی هم قدرتمند و عنواندار هستند؛ بنابراین او نیز مثل داودی کار بسیار سخت و دشواری برای مدال آوری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پیش رو دارد. هرچند وزنه برداری رشته رکوردی است و آنچه که رکورد و توانمندی وزنه برداران روی تخته ثبت می‌شود، بیانگر رتبه و جایگاه آنها خواهد بود.

 اما شاید دست تقدیر اتفاقات یا حوادثی را برخلاف آنچه که آمار و ارقام نشان می‌دهند در میدان مسابقه و روی تخته برای وزنه برداران ما در پاریس رقم بزند. حوادث غیر قابل پیش بینی که می‌تواند به سود ما باشد و نهایتا به مدال آوری ستاره‌های وزنه برداری کشورمان در فرانسه ۲۰۲۴ منتهی شود.

منبع: صلح خبر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار