مدیرامور منابع آب شهرستان اشتهارد استان البرز گفت: سند ثبتی اراضی بستر رودخانه شور در حوزه جغرافیایی این شهرستان به نام وزارت نیرو به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

غلامرضا احمدی گفت: براین اساس امسال موضوع مهندسی فنی و صدور سند ثبتی برای چهارهزارو۴۵۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه شور در شهرستان اشتهارد به پایان رسید.

وی ادامه داد: با ثبت ملی این اراضی از تعرض به حریم رودخانه شور جلوگیری شده است.

احمدی گفت : طول رودخانه شور در حوزه جغرافیایی شهرستان اشتهارد ۴۲ کیلومتر است که اقدامات لازم برای حفاظت از آن به عمل آمده است .

وی تاکید کرد: اکنون حریم رودخانه در حوزه جغرافیایی شهرستان اشتهارد با نصب تابلوهای هشداری مشخص شده است.

احمدی یکی از مشکلات شهرستان اشتهارد را فقر سفره های زیر زمینی آب برشمرد و گفت : بر همین اساس ۴۹۵ حلقه چاه غیر مجاز طی چهار سال گذشته تاکنون در این شهرستان مسدود شده است .

وی با اشاره به تشدید پدیده فرونشست زمین در اشتهارد افزود: کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی مهمترین اقدام برای مدیریت منابع آب و جلوگیری از فرونشست زمین در این شهرستان است.

 

احمدی گفت: نباید بگذاریم آبخوان های دشت اشتهارد برای همیشه از آب تهی و مرگ آنها فرا برسد.

رودخانه شور (ابهررود) یا به گفته بومیان شورکات رودخانه‌ای است فصلی که در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد و تنها رودخانه ناحیه این شهرستان محسوب می شود که از کوه‌های جنوب غربی آوج (استان قزوین) سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب کردن دشتهای ابهر ، قزوین ، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانه کرج و دریاچه نمک قم می‌پیوندد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.