مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: با بررسی‌های انجام گرفته از ۱۲ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد، پنج مرکز رتبه یک و هفت مرکز رتبه ۲ را کسب کردند که استانداردسازی خدمات در آنها از فعالیت‌های مورد نظارت بهزیستی است.

روح اله خدابنده لو روز سه شنبه در جلسه کمیته استانی رتبه بندی مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد گفت: تمامی فعالیت های مراکز تحت نظارت و وضعیت مددجویان حاضر و موارد خدمات دهی به آنها کنترل و بررسی می شود و در فرایند رسیدگی به تخلفات مراکز قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: برخی از شاخص های ارزیابی، شاخص های حیاتی هستند که مستقیم ایمنی و جان بیماران و ساکنین مرکز را تحت تأثیر قرار می دهند و در صورت نبودن هر یک از آنها، مرکز اخطار می گیرد.

این مسئول ادامه داد: رعایت برخی شاخص های حیاتی همچون در دسترس بودن کپسول های آتش نشانی فعال و استاندارد، حضور مسئول فنی در مرکز مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، فعال بودن دوربین های مداربسته و سیستم اعلام حریق از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل بهزیستی زنجان یادآور شد: طرح رتبه بندی مراکز با همکاری کمیته استانی و کارشناسانی از واحد حراست، بازرسی، کارشناس مراکز غیردولتی و کارشناس دفتر اعتیاد معاونت توسعه پیشگیری پس از انجام خود ارزیابی توسط مسئول فنی مرکز اجرا شده است.

وی گفت: شناسایی نقاط ضعف و قوت مراکز، تقویت نقاط مثبت به همراه ایجاد یک فضای رقابتی، ایجاد انگیزه در راستای ارتقای کیفی خدمات رعایت حقوق شهروندی و حفظ شان و منزلت مددجویان از جمله اهداف این برنامه است.

خدابنده لو شرایط منع مطلق پذیرش در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد را زنان باردار، سن زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال، ابتلا به بیماری های شدید جسمانی از قبیل، نارسایی و اختلال عملکرد کلیه، کبد، دستگاه گوارش، قلب و عروق، ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار، عقب ماندگی یا ناتوانی ذهنی و جسمی (معلول ذهنی و جسمی که قادر به انجام فعالیت معمولی روزانه خود نباشد)، محکومین با حکم به تعقیب کیفری و غیره ذکر کرد.

این مسئول با اشاره به مدت زمان اقامت در این مراکز یادآور شد: بر اساس اصول شناخته شده علمی، حداقل مدت یک برنامه بهبود و بازتوانی باید حداقل ۹۰ روز یا سه ماه باشد و تایید و یا تغییر مدت اقامت توسط شورای مرکزی صورت می گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.