کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت: فرودگاه میرجاوه به گونه‌ای طراحی شده که باند‌های آن با جهت وزش باد و عوارض طبیعی منطقه همخوانی دارند.

صفورا کلانتری گفت : در طول تاریخ، مرز‌های شرقی ایران از گذرگاه‌های مهم سیاسی و اقتصادی کشور بوده‌اند؛ به طوریکه تحولات منطقه و درون‌کشوری تأثیر مستقیمی بر رونق و کساد آنها داشته است.

وی افزود: میرجاوه که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، در ابتدا به واسطه رقابت‌های روس، انگلیس و سپس به علت راه‌آهنی که این شهر را به کویته متصل می‌کرد، حائز اهمیت شد؛ به گونه‌ای که برای دوره‌ای، از گمرک‌های مهم شرق کشور بود. پس از جدایی پاکستان از هندوستان، این شهر مرزی از رونق اقتصادی افتاد و در نتیجه، شیوه معیشت مردم در آنجا تغییر کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: این تغییر معیشت در دوران پهلوی اول و دوم موجب رونق اقتصادی و سیاسی میرجاوه شده که نمود آن در نوع و نحوه ساخت بنا‌های تاریخی متعدد کاملا آشکار است، از جمله مهمترین این آثار، فرودگاه تاریخی میرجاوه است که براساس اسناد و مدارک موجود توسط انگلیس و در دوره پهلوی اول در نزدیکی این شهر ساخته شده و با توجه به قرارگیری میرجاوه در نزدیکی مرز پاکستان و اهمیت هندوستان برای کشور انگلیس، وجود فرودگاه کمک زیادی به حمل و نقل نیرو‌های انگلیسی در این محل می‌کرده است.

وی اظهار کرد: فرودگاه میرجاوه به گونه‌ای طراحی شده که باند‌های آن با جهت وزش باد و عوارض طبیعی منطقه همخوانی دارند، ۲ باند اصلی فرودگاه با جهت‌های شمال غرب – جنوب شرق و شرقی – غربی، به طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر ساخته شده‌اند، این باند‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هماهنگ با جهت وزش باد غالب منطقه باشند، تا فرود و برخاستن هواپیما‌ها به آسانی انجام شود، همچنین قرار گرفتن رشته کوه ملک سیاه کوه در بخش شمالی فرودگاه نیز در انتخاب جهت باند‌ها تأثیرگذار بوده است.

برچسب ها: فرودگاه ، بادو طوفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار