سردار مومنی گفت: امیدواریم با کنترل مناسب در شهریور ماه، در سه ماهه امسال شاهد کاهش تصادفات باشیم و در ادامه سال نیز به همین صورت ادامه دهیم.

سردار حسن مومنی رییس پلیس راه راهور فراجا در نشست خبری تمهیدات طرح ترافیک اربعین اظهار کرد: هشتادمین جلسه طرح ترافیکی مدیریت شهریور ماه سال گذشته، در خصوص طرح اربعین برگزار شد. در این جلسه، کاهش جان‌باختگان در استان‌های درگیر و هدف مطرح شد. در استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی شاهد افزایش، و در سایر استان‌ها شاهد کاهش بودیم. در مجموع، تعداد جان باختگان ۱۹ درصد کاهش یافته است. امیدواریم امسال نیز با تعامل همه دستگاه‌ها نتایج خوبی به دست آوریم.

او ادامه داد: در ماه پیش از اربعین، نسبت جان‌باختگان ۲۶ درصد بود که در ایام اربعین در این استان‌ها ۵ درصد افزایش و تصادفات ۲ درصد افزایش داشته است. شدت تصادفات نیز افزایش یافته است. علت عمده تصادفات فوتی، عدم توجه به جلو بوده است. در ماه قبل از طرح، این میزان ۳۹ درصد و در ایام اربعین ۴۲ درصد بوده که نشان‌دهنده افزایش است. 

سردار مومنی تصریح کرد:ساعات ۱۲ تا ۱۶ بیشترین فراوانی تصادفات را داشته که در ماه قبل ۴۶ درصد بوده است. 

او گفت: تردد وسایل نقلیه در مرز‌های مهران، شلمچه، تمرچین و باشماق بسیار فراوان بوده است. خروج زائرین از مرز‌های مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق بیش از یک میلیون نفر بوده که ۴۸ درصد از مهران و ۲۶ درصد از شلمچه عبور کرده‌اند.

سردار مومنی بیان کرد: در سال گذشته، افزایش ۵.۲ درصدی جان‌باختگان را تجربه کردیم. امیدواریم با کنترل مناسب در شهریور ماه، در سه ماهه امسال نیز شاهد کاهش تصادفات باشیم و در ادامه سال نیز به همین صورت ادامه دهیم.

رییس پلیس راه راهور فراجا تاکید کرد: فعالیت‌های امدادی و عملیاتی مشترک سازمان صدا و سیما باید با هماهنگی لازم با کلیه اعضا و اطلاع‌رسانی به پایانه‌های مرزی در ایام اربعین در شهریور انجام شود تا توصیه‌های ترافیکی لازم به زائرین و مسافران عزیز ابلاغ گردد. از تاریخ ۲۰ مرداد ماه در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، مرکزی و از تاریخ ۲۰ شهریور تا پایان شهریور در سراسر کشور، اعمال صدور کارنامه توسط شرکت‌ها از ۲۵ مرداد تا ۷ شهریور ممنوع خواهد بود. 

او افزود: مدیران مربوطه در رده‌های استانی سازمان راهداری و پلیس راه باید در مقطع سفر به مسافران توصیه کنند که رانندگی ایمن و کنترل خودرو‌ها از الزامات است. این اقدامات باید هر چه زودتر اجرا شود. همچنین، پلیس در پایانه‌های مسافربری تهران اعلام کرده است که خودرو‌هایی که از مبدأ دارای عیب و ایراد فنی هستند، نباید وارد مسیر شوند.

سردار مومنی گفت: یکی از مشکلات اصلی در اربعین، مدیریت حمل و نقل عمومی است. برخی اتوبوس‌ها به صورت دربستی خدمت‌رسانی می‌کنند که در صورت وجود مشکل، باید از پایانه‌های مرزی برگشت داده شوند. امسال نیز پیش‌بینی شده است که بیشترین اتوبوس‌ها برای خدمت به زائرین اختصاص یابد.

رییس پلیس راه راهور فراجا تصریح کرد: در راستای خدمات به زائرین، پایانه‌های مسافربری و مسئولین مربوطه باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. پایانه برکت در مرز مهران یکی از مهم‌ترین پایانه‌های مرزی است که تردد اتوبوس‌ها از آن انجام می‌شود. کلیه اتوبوس‌ها باید از کمربندی غربی مهران وارد پایانه برکت شوند تا از ترافیک شهری کاسته شود.

او افزود: در اردیبهشت‌ماه، بازدیدی از پایانه مهران انجام شد و برای الزام مصوبات هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. همچنین، برای تسهیل در بازگشت زائرین در انتهای اربعین، جایگاه‌های سوخت سیار در مسیر‌های بازگشت مستقر خواهد شد.

سردار مومنی گفت: ایجاد استراحتگاه‌های بین‌راهی و موکب‌ها برای جلوگیری از خستگی رانندگان ضروری است. این استراحتگاه‌ها باید در مکان‌های مناسب احداث شوند تا از وقوع تصادفات جلوگیری شود و این موضوع با هماهنگی پلیس بررسی و اجرا خواهد شد.

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار