مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آموزش ۴۵۲ نفر هنرجو صنایع‌دستی در ۳ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این تعداد هنرجو در ۲۸ رشته صنایع‌دستی آموزش‌دیده‌اند و آموزش‌ها همچنان ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

محمد ثابت اقلیدی گفت: به منظور صیانت از ارزش‌های والای فرهنگی-هنری و توسعه و ترویج هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی استان، این اداره کل اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در سطح استان نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: رشته دوره‌های آموزشی امسال شامل گلیم‌بافی، نگارگری، خاتم‌کاری، ساخت ساز‌های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، معرق چوب منبت چوب، مشبک چوب، خراطی و رودوزی سنتی و... است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: تعداد گواهینامه‌های صادرشده از کلاس‌های آموزشی هم به ۱۵۰ مورد می‌رسد که در شهرستان‌هایی، چون شیراز، داراب، جهرم و اوز می‌باشد.

او ادامه داد: در مدت مذکور ۲۰۴ مورد صدور و تمدید کارت پروانه تولید انفرادی، ۱۱ مورد صدور و تمدید کارت پروانه تولید کارگاهی و ۳۵۴ مورد صدور کارت شناسایی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین گفت: صدور ۱۱۰ کارت منزلت و مستندسازی و ساخت ۶ فیلم در رشته‌های جوک کاری، منبت، خاتم، مسگری، قلم‌زنی دست‌بافت‌ها گلیم‌بافی و همچنین ۱۳ نشست کارگاه آموزشی و همایش و سمینار از عملکرد معاونت صنایع‌دستی این اداره کل در سه ماه اول امسال است.

ثابت اقلیدی در ادامه بر لزوم برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی در سطح استان تأکید کرد و گفت: این بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها به‌صورت فصلی و مناسبتی در تمامی شهرستان‌های استان برپا می‌شود و برای نمونه می‌توان به برپایی ۳۷ نمایشگاه دائمی و ۴۰ نمایشگاه موقت نوروزی اشاره کرد همچنین تنها در ایام نوروز و ۴۶ کارگاه فعال در سطح استان به اجرای برنامه کارگاه گردی پیوستند.

او گفت: برگزاری ۵ ورک شاپ و نمایشگاه صنایع‌دستی در اماکن تاریخی عمارت کلاه‌فرنگی، سعدیه حافظیه و... همچنین برگزاری نمایشگاه و بازارچه‌ای محصولات و روستا‌های جهانی در محور ورودی باغ تاریخی عفیف‌آباد در ۱۶ غرفه از ۱۶ شهر و روستا‌های جهانی از اقدامات ۳ ماهه معاونت صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه افزود: در مدت مذکور نیز اقدامات لازم برای بیمه ۵۵۲ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.