رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال عملیات ردیابی آفات و بیماری‌ها و همچنین قرنطینه گیاهی در صورت نیاز در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان صورت می‌پذیرد.

محمد رضا حاجی رضا گفت: یکی از مهمترین اقدام‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در طول سال برای حفظ سطح تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین تامین امنیت غذایی مردم، مراقبت از گیاهان و مبارزه با آفات و بیماری‌هاست.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در همین رابطه تلاش داریم با افزایش تعداد ایستگاه‌های پیش آگاهی و ردیابی و همچنین تامین ترکیبات و امکانات مورد نیاز در کنار آموزش بهره‌برداران، سطح مراقبت از گیاهان کشت شده در مزارع و باغات استان را تا حد زیادی ارتقا دهیم.

حاجی رضا با اشاره به اهمیت مشارکت کشاورزان در این رابطه، ادامه داد: آموزش و آگاهی بخشی به بهره برداران به‌منظور آشنایی با آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای در کنار فعالیت شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی سازمانی، تاثیر این اقدام را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار