کارشناس آمریکای لاتین گفت: طبق شواهد، انتخاباتی شفاف و عادلانه در ونزوئلا برگزار شده و مادورو رای اکثریت را آورده است.

هادی اعلمی کارشناس آمریکای لاتین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخابات ونزوئلا اظهار کرد: از دو سال گذشته اپوزیسیون در ونزوئلا تلاش کرد تا میان نیرو‌های داخلی خود انسجامی ایجاد کند و مقابل مادورو بایستد.

اعلمی افزود: نامزد اول آنها خانمی به نام ماچادو بود که صلاحیت او تایید نشد و پس از آن نامزد دیگری را معرفی کردند و علی رغم آن که تلاش‌های زیادی شد تا انسجام و یکپارچگی را برای گونزالس نامزد خود به ارمغان بیاوردند موفق نشدند.

وی ادامه داد: گونزالس چهره شناخته شده‌ای نبود و به نظر می‌رسد یکی از دلایل شکستشان گمنام بودن رقیب مادورو بود که اقبال عمومی نداشت.

کارشناس آمریکای لاتین گفت: جامعه ونزوئلا جامعه‌ای دو قطبی بود و به نظر می‌رسد طبقه محروم تمایل دارند که مجدد مادورو انتخاب شود. به هر حال بحث توزیع یارانه در آن جا رواج دارد و طبقه محروم نگران بودند که اگر این یارانه قطع شود و طیفی که روی کار می‌آید به ضرر آن‌ها خواهد شد. در مجموع قطبی که حزب سوسیالیست و چاوز و مادورو است این بار هم با بیش از ۵۰ درصد رای آوردند و با اقبال عمومی مواجه شدند.

وی درباره موضع‌گیری آمریکایی‌ها درباره این انتخابات گفت: آمریکایی‌ها دو سالی است که پیگیر مواضع اپوزیسیون ضد مادورو هستند. آن‌ها برای هیئت حاکمه شرط گذاشته بودند که به شکل تدریجی کاهش تحریم‌ها را انجام دهند تا بتوانند مذاکرات گسترده با اپوزسیون را به شکل جدی تری پیگیری کنند. مادورو هم در مقطعی این را قبول کرد و به تفاهم با اپوزسیون رسیدند و تفاهمی که منجر به برگزاری انتخابات شد.

کارشناس آمریکای لاتین گفت: اکنون علی رغم اینکه می‌گویند تقلب گسترده‌ای شده، اما طبق شواهد، انتخاباتی شفاف و عادلانه و آزاد برگزار شده و مادورو رای اکثریت را آورده است. منتهی آمریکای‌ها همیشه موضع گیری منفی داشتند در ارتباط با دولت فعلی و حزب سوسیالیست و این موضع ثابتی بوده. البته بایدن مواضع متعادل تری را نسبت به ونزوئلایی‌ها دارد.

اعلمی درباره روابط ایران و ونزوئلا گفت: دولت مادورو همان دولت چاوز است و راهبرد اصلی‌شان بحث اتحاد استراتژیک در حوزه‌های نظامی، مالی، اقتصادی و فنی و خصوصا حوزه صادرات و واردات انرژی با ما است. حضور مادور به نفع ایران خواهد بود، اما ایران و ونزوئلا هر دو به سرمایه گذاری خارجی بسیار نیاز دارند. 

کارشناس آمریکای لاتین اظهار کرد: هر دو کشور ناچار هستند که به طرف جذب سرمایه گذاری خارجی پیش بروند اگر می‌خواهند نو سازی در صنعت نفتشان صورت بگیرد و تشکیلات جدید وارد شود، هر دو باید راه رفع تحریم را پیش روند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
مادرو خائن به مردم ونزوئلاهس. تفکرات این گروههایی که دم از مبارزه با دشمن خیالی می زنند زنگ زده است و فقط قدرت و ثروت را برای خودشان می خواهند نه تمام جامعه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
تقلب در انتخابات. مردم ونزوئلا از دست مادرو خسته شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
صنعت نفت و گاز ما از کمبود سرمایه گذاری رنج می برد. صنعت برق ما از کمبود سرمایه گذاری رنج می برد و........ چرا ما باید در ونزوئلا سرمایه گذاری کنیم. کشوری که در حال حاضر از نظر مؤسساتی که طبقه بندی امنیت سرمایه گذاری را می کنند جایگاه مناسب ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
والله چند سالی هست ملت هیچ خیری از شما ندیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
تقلب
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۱:۵۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
بحمدالله انتخابات ونزوئلا با مشارکت ۱۰۹ درصدی و در سلامت کامل برگزار شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روی جوانان خودمون سرمایه گذاری کنید بهتره
آخرین اخبار