پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات، ونزوئلا دیپلمات‌های خود را از آرژانتین، جمهوری دومینیکن، کاستاریکا، پاناما، پرو، اروگوئه و شیلی فراخواند.

وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاراکاس تصمیم گرفته است همه اعضای نمایندگی‌های دیپلماتیک خود از کشور‌های فوق‌الذکر را به دلیل سابقه‌ای فجیع در «حمله به حاکمیت ما» فرا بخواند. دولت همچنین از هر هفت کشور خواست دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا خارج کنند.

وزارت خارجه ونزوئلا اظهارات کشور‌ها در مورد انتخاب مجدد مادورو را دخالت در امور داخلی کشور خواند. این وزارتخانه افزود: «دولت ونزوئلا این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات سیاسی و قانونی برای تضمین حمایت از حق تعیین سرنوشت خود را تضمین کند. دولت ونزوئلا در برابر هر گونه فعالیت‌هایی که همزیستی مسالمت آمیز را تهدید کند، مقاومت خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه پرو نیز از دیپلمات‌های ونزوئلا خواست ظرف ۷۲ ساعت این کشور را ترک کنند.

به رغم اعلام پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا توسط مقامات برگزاری انتخابات این کشور، اپوزیسیون خود را برنده این رقابت می‌داند.

خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین که معروف به ترامپ آرژانتین است در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) تصریح کرد که پیروزی «نیکلاس مادورو» در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد. شش کشور دیگر نیز چنین موضعی را اتخاذ کردند.

مادورو: بسیاری از تظاهرکنندگان اخیراً از آمریکا آمده‌اند

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در خصوص  ناآرامی های دیروز دوشنبه در این کشور در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «بسیاری از تظاهرکنندگان اخیراً از ایالات متحده آمده اند، آنها روزانه ۱۵۰ دلار دریافت می‌کنند. اقدامات معترضان مشابه اقدامات شرکت کنندگان در «انقلاب‌های رنگی» ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها است.»

مادورو گفت: «بحران‌ها در خدمت رشد هستند. آنها می‌خواهند یک بحران سیاسی ایجاد کنند، نتوانستند و نخواهند توانست. اعمال خشونت آمیز و فاشیسم از بین نمی‌روند. ما پیروز خواهیم شد.»

وزارت دفاع ونزوئلا اعلام کرد: در جریان ناآرامی‌ها و اقدام‌های خشونت آمیز دیروز دوشنبه، دست کم ۲۳ سرباز زخمی شدند. برخی از سربازان با گلوله‌های جنگی هدف قرار گرفته اند.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، نیکلاس مادورو  با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی دست یافت.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار