وکیل بین المللی ورزشی درباره وضعیت پرونده شکایت سرخپوشان از علیرضا بیرانوند توضیحاتی را بیان کرد.

آرش شکرریز وکیل  بین المللی ورزشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره اظهارات وکیل حقوقی باشگاه پرسپولیس مبنی بر اینکه  اگر سرخپوشان در پرونده شکایت از علیرضا بیرانوند برنده شوند، بازی‌های باشگاه تراکتور در صورت استفاده از بیرانوند ۳ بر صفر می‌شود، اظهار کرد: از زمانی که کمیته تعیین وضعیت بیان می‌کند که قرارداد یک بازیکن با یک باشگاه غیرقانونی ثبت شده است، مجازاتی را برایش تعیین می‌کند که آن مجازات تعلیق است و  ۴ تا ۶ ماه آن بازیکن از فعالیت‌های ورزشی محروم می‌شود. وکیل حقوقی پرسپولیس منظورش این بود که اگر بیرانوند  در دوران محرومیت برای باشگاهی بازی کند، باشگاه پرسپولیس می‌تواند به عنوان بازیکن غیر مجاز از بیرانوند شکایت کند و بازی‌های تراکتور ۳ بر هیچ می‌شود. اگر امروز اعلام کنند که بیرانوند محروم هست، او از زمان محرومیت اجازه بازی کردن ندارد. محرومیتش هم از زمانی که کمیته تعیین وضعیت اعلام کند شروع می‌شود و کاری به  کمیته استیناف ندارد. اگر باشگاه پرسپولیس بعد از ۲۴ ساعت از  گذشت  زمان بازی از بیرانوند  به عنوان بازیکن غیر مجاز شکایت کند و او برای تراکتور بازی کند، آن بازی ۳ بر صفر اعلام می‌شود.

او افزود: من شنیدم که ادله‌های باشگاه پرسپولیس خیلی قوی هستند و پول را به حساب بیرانوند ریختند و همه مطالباتش را تسویه حساب کردند. همچنین بیرانوند از لحاظ شکلی هم شرایط فسخ قرارداد را رعایت نکرده است. اول باید طبق قانون یک نوتیس (اظهار نامه) به باشگاه پرسپولیس ارسال می‌کرد که ظرف ۱۵ روز قبل از فسخش باید این کار صورت می‌گرفت. اول باید می‌گفت که به خاطر پرداخت نشدن مطالباتم می‌خواهم قراردادم را فسخ کنم و اظهارنامه برای باشگاه پرسپولیس می‌فرستاد نه سرخود برود و قراردادش را یک طرفه فسخ کند. حتی بیرانوند  تشریفات فسخ قرارداد را رعایت نکرده است. قانون برای فسخ قرارداد موجه یک تشریفاتی را تعیین کرده است که آن طور متوجه شدم بیرانوند آن تشریفات را رعایت نکرده است.

شکرریز درباره اینکه علیرضا بیرانوند مدارکی مبنی بر پرداخت نشدن یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان از طلبش در لیگ بیست و دوم ارائه کرده است، گفت:  طبق قوانین ثبت سازمان لیگ، آپشن‌ها و پاداش‌ها نباید ۲۰ درصد بیشتر از مبلغ قرارداد اصلی  باشد. مثلا اگر قرارداد یک بازیکن  ۲۰ میلیارد است، باشگاه نمی‌تواند بیش از ۴ میلیارد به عنوان پاداش قهرمانی به او پرداخت کند.

وی گفت:کارشناسان و مسئولان کمیته تعیین وضعیت باید بررسی کنند که آیا تشریفات فسخ قرارداد بیرانوند از لحاظ شکلی رعایت شده است یا نه! تا آن جایی که من می‌دانم این تشریفات رعایت نشده است. الحاقیه  ناظر بر قراردادی است که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بسته شده است. وقتی الحاقیه‌ای دارید نمی‌توانید آن را به قراردا‌های سال‌های قبل سرایتش بدهید، چون بیرانوند قرارداد ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را فسخ کرد و قرارداد جدیدی بسته شد. الحاقیه قرارداد بیرانوند ناظر بر قرارداد سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ است. مگر اینکه صراحتا در الحاقیه  قرارداد قید شده باشد که نشده است. وقتی شما الحاقیه را به شماره  فلان قرارداد تسری می‌دهید نمی‌توانید آن را  به مطالبات سال‌های قبل خود سرایت بدهد.

وکیل بین المللی ورزش  درباره اینکه شایعاتی مبنی بر توصیه امیر قلعه نویی  و فدراسیون فوتبال برای محروم نشدن بیرانوند مطرح شده است، گفت: اول اینکه قلعه نویی و فدراسیون فوتبال نمی‌توانند در  تصمیمات ارگان قضایی فدراسیون دخالت کنند، چون اصل استقلال قضایی زیر سوال می‌رود و اگر بخواهد چنین اتفاقی بیفتد در آن صورت احتمال خطر محرومیت فدراسیون فوتبال و تیم ملی ایران به خاطر تاثیر افراد ثالث در احکام  وجود دارد که این موضوع از سوی فیفا منع شده است و افراد نمی‌توانند  در تصمیمات مقام قضایی فدراسیون فوتبال  دخالت کنند. این اصلا فرض محالی است. اینکه بیرانوند بتواند در دیدار‌های  ملی بازی کند را کمیته تعیین وضعیت تصمیم می‌گیرد. محرومیت بیرانوند باشگاهی خواهد بود و محرومیت ملی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اصولا سرمربی تیم ملی باید بازیکنانی که بازی می‌کنند و در شرایط مسابقه هستند و آمار مشخصی دارند را به تیم ملی دعوت کند وگرنه کسی که روی نیمکت می‌نشیند را سرمربی دعوت نمی‌کند.  زمانی مرحوم  بلاژویچ سرمربی تیم ملی ایران بود و از او می‌پرسیدند چرا علی منصوریان و دین محمدی را در اردوی تیم ملی دعوت نکردید؟ او بیان کرد که این بازیکنان در باشگاه‌های خودشان ذخیره هستند و بازی نمی‌کنند. کسی که در تیم باشگاهی اش بازی نمی‌کند چطور می‌خواهد به تیم ملی کشورش دعوت شود و اگر به این صورت باشد هر کسی که بازی نمی‌کند باید به تیم ملی دعوت شود. ملاک سرمربی تیم ملی این  است که نفرات مدنظرش را به تیم ملی دعوت کند و به طور حتم  سرمربی هم بازیکنی که در شرایط مسابقه  هست را براساس شایستگی هایش و توانمندی هایش به تیم ملی دعوت می‌کند.

او درباره  پیش بینی اش از نتیجه پرونده علیرضا بیرانوند بیان کرد: من به خاطر اینکه ادله طرفین را ندیدم نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم.  به هر حال باید دید  باشگاه پرسپولیس به تعهدات خود عمل کرده یا نه!  همچنین از آن طرف هم بیرانوند تشریفات فسخ قرارداد هم رعایت نکرده است. یکی از رویه‌های اشتباهی که بعضا در  آرای کمیته تعیین وضعیت وجود دارد.

وکیل بین المللی ورزش گفت: در آرای فیفا اصل را بر این می‌گیرند باشگاهی که می‌آید با بازیکنی که فسخ قرارداد غیر موجه انجام داده قرارداد می‌بندد، او را  اغوا کرده است. در رای پرونده مهدی طارمی و رامین رضاییان که باشگاه پرسپولیس از باشگاه ترکیه‌ای شکایت کرده بود، فیفا  اصل را بر این می‌گیرد  که باشگاهی که قرارداد امضا کرده، بازیکن را اغفال و اغوا  کرده که" قراردادت را از باشگاه قبلی خود فسخ کن و به باشگاه ما بیا " باشگاهی که مدعی است که اغوا نکرده باید ادله‌ای ارائه بدهد. در آرای کمیته تعیین وضعیت دیدم که بعضی از مواقع می‌گویند دلیلی که یک باشگاه بازیکن را اغوا کرده باشد وجود ندارد. اگر اینطور نباشد چرا بازیکن قراردادش را  با باشگاه قبلی فسخ می‌کند.

او خاطر نشان کرد: باشگاه تراکتور در جریان بیانیه دادن بیرانوند و باشگاه پرسپولیس علیه یکدیگر بوده است. یک باشگاه وقتی با چنین بازیکنی قرارداد می‌بندد، در آرای  فیفا اصل را بر این می‌گذارند که باشگاه، بازیکن را اغوا کرده است. بازیکن همین طوری نمی‌رود و قراردادش را به صورت یک طرفه با باشگاه قبلی فسخ کند مگر اینکه پیشنهاد بالاتری دریافت کرده باشد. اگر بازیکن نیم فصل از فسخ قراردادش با باشگاه قبلی گذاشته باشد در آن صورت می‌توانیم بگوییم که باشگاه ثالث او را اغوا نکرده است. در آرای فیفا، باشگاه جدید را به عنوان اغواکننده می‌شناسند مگر اینکه من قصد اغوا بازیکن را نداشتم.

به گفته وی به طور حتم باشگاه پرسپولیس  مدارکی از اینکه باشگاه تراکتور قبل از فسخ قرارداد با بیرانوند مذاکره داشته را دارد که ارائه کرده است. بهتر بود که باشگاه تراکتور قبل از اینکه با بیرانوند قرارداد ببندد مکاتباتی با باشگاه پرسپولیس انجام می‌داد و دلایلش را بررسی می‌کرد. وقتی که این باشگاه این کار‌ها را انجام نمی‌دهد دلیلی بر حسن نیت تراکتوری‌ها برای امضای قرارداد با بیرانوند را نمی‌بینم.

وکیل بین المللی ورزش ادامه داد: حقوق ورزشی نیاز به ظرافت‌های افراد تحصیلکرده این رشته را دارد و یا سال‌ها در این باره کار کردند و یا در قواعد بین المللی فعالیت می‌کنند که به ظرافت‌های حقوق فوتبال آگاه باشند و هر کسی نمی‌تواند در بحث حقوقی بستن  قراردا‌های ورزشی فعالیت کند و نتیجه اش همین می‌شود؛ بنابراین اگر باشگاه تراکتور حسن نیت داشت و نمی‌خواست بازیکن غیر مجاز بگیرد اول مکاتباتی با باشگاه پرسپولیس داشت و استعلام می‌گرفت و ادله باشگاه پرسپولیس را بررسی می‌کرد و بعد با بیرانوند قرارداد امضا می‌کرد.

شکرریز افزود: مظفری زاده مدیرعامل باشگاه تراکتور بیان کرده که استعلام گرفتیم، اما آنها از سازمان لیگ استعلام گرفتند و گفتند که آیا علیرضا بیرانوند قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده است. آنها هم جواب دادند که این گلر این کار را کرده است. این دلیل نمی‌شود که فسخ قرارداد بیرانوند  درست بوده است. اینکه فسخ قرارداد بیرانوند موجه یا غیر موجه بوده است را کمیته تعیین وضعیت تصمیم می‌گیرد.  اگر ثابت شود که علیرضا بیرانوند از سوی باشگاه تراکتور اغوا شده است، این باشگاه ۲ پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌شود.

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۱۳:۴۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
آقای وکیل شکر گران است ، اینقدر شکرنریزید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
چقدر هم ما باور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
پارسال سپاهان را زمین زدید امسال تراکتور .
آخرین اخبار