رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: وضعیت تغذیه با شیر مادر در یک سالگی حدود ۸۴ درصد است.

همه ساله اول آگوست که به نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

شیر مادر از بروز بسیاری از بیماری ها در دوران کودکی و حتی نوجوانی پیشگیری خواهد کرد.

متاسفانه بعضی از مادران فرزندان خود را با شیر خود تغذیه نکرده و اقدام به دادن شیر خشک به فرزندشان می کنند که این موضوع سبب می شود مشکلات جسمانی برای آن ها پدیدار شود.

در همین راستا، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شعار امثال حمایت همه جانبه از تغذیه با شیر مادر است. نگاه مدیران و سیاستمداران در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر باید بهبود پیدا کند.

وی تاکید کرد: در حاضر حدود ۴۲ کشور از جمله ایران، موضوع ترویج شیردهی و تغذیه با شیر مادر را در دستور کار خود قرار داده اند.

جباری ببان کرد: مسئله تغذیه با شیر مادر با توجه به فرهنگ ایران و تاکید اسلام از قدیم مورد توجه کشورمان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۸ درصد از مادران به طور انحصاری تغذیه با شیر مادر دارند که وزارت بهداشت به دنبال افزایش این آمار به ۸۴ درصد است.

جباری گفت: اکنون وضعیت تغذیه با شیر مادر در یک سالگی  حدود ۸۴ درصد است که برنامه داریم تا پایان دو سالگی از شیر مادر تغذیه کنند.

وی ادامه داد: موضوع تکریم ایران و توجه به شیرخوارگی با شیر مادر در مواد متخلف قانون جوانی جمعیت دیده شده است.اعطای مرخصی زایمان با هدف تکریم تغذیه با شیر مادر است‌.

جباری اضافه کرد: کاهش نوبت شیفت شب برای مادران باردار از دیگر برنامه های تکریم تغذیه با شیر مادر است. راه اندازی  اتاق های مادر و کودک و همچنین نزدیک بودن مهد کودک به محل کار از دیگر برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر است.

وی افزود: اکنون ۳۰ درصد از ادارات دارای اتاق شیردهی هستند که این آمار باید به ۱۰۰ درصد برسد.

جباری گفت: بیمارستان دوستدار کودک در کشور اجرایی شده است. اکنون در کشور ۱۲ بانک شیر داریم که این طرح برای کودکانی است که توانمندی تغذیه با شیر مادر خود ندارند.

وی گفت: آسم، اگزما و بروز سرطان های کودکان در افرادی که با شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از سایر افراد است‌.تغذیه با شیر مادر از سوء تغذیه جلوگیری و احتمال بروز چاقی را در مراحل بعدی کاهش می دهد.

جباری ادامه داد: احتمال بروز دیابت و فشار خون را کاهش  پیدا می کند.کودکانی که تغذیه با شیر مادر دارند، عفونت های مجاری ادرار و کلیوی کمتر از سایر افراد گریبان‌گیرشان می شود و کودکانی که تغذیه با شیر مادر کرده اند، باهوش تر هستند.مرگ و میر ناشی از عفونت های گوارشی کودکان تغذیه کرده با شیر مادر حدود ۲۵ درصد کمتر از سایر افراد است.

وی بیان کرد: قانون ترویج تغذیه با شیر مادر از سال ۱۳۷۴ در کشور وجود دارد. در قانون حمایت از جوانی جمعیت در مواد مختلف، بحث تسهیل و تکریم مادر و شیردهی دیده شده است.

برچسب ها: شیر مادر ، تغذیه سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار