رئیس انجمن ملی خرما از آغاز برداشت خرما از اواسط مرداد خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید خرما به یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن برسد.

محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تغییرات اقلیمی و تشدید گرمای هوا موجب شد تا امسال برداشت خرما نسبت به سنوات قبل کمی زودتر آغاز شود به طوریکه پیش‌بینی می‌شود از اواسط مردادماه برداشت آغاز شود.

به گفته او، گرمای هوای امسال در بحث تولید گرمی بدون بازخورد نبوده به طوریکه در برخی مناطق به سبب گرمای بیش از حد، مقداری ریزش غیرمعمول داشتیم، اما در حدی نیست که تغییر محسوسی در تولید داشته باشد.

رشید فرخی ادامه داد: با توجه به آنکه گرمای غیرمنتظره و غیرمعمول در برداشت بی تاثیر نیست، از این رو امیدواریم تاثیر محسوسی را در این مسئله شاهد نباشیم، به طوریکه تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد.

۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر می‌شود

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه آمار نهایی صادرات را پایان سال زراعی باید اعلام کرد، افزود: دستورالعمل ممنوعیت صادرات یک هفته‌ای در ۲ هفته پیک صادرات منجر به کاهش صادرات و حس بی اعتمادی در بین تجار شد که انتظار می‌رود این بی اعتمادی تا زمان برداشت موجودی خرما در سردخانه‌ها به پایان برسد چراکه اعمال ممنوعیت موقت صادرات ناشی از تصمیمات خلق الساعه موجب شده تا میزان موجودی خرما در سردخانه‌ها بیشتر باشد.

او با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر و ۷۰ درصد در داخل مصرف می‌شود، گفت:  بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر می‌شود که امیدواریم امسال هم به این میزان صادرات برسیم.

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه قیمت جدید خرما پس از فصل برداشت مشخص می‌شود، افزود: قیمت خرما پس از برداشت بلافاصله مشخص نیست و از اوایل شهریور می‌توان در این باره اظهار نظر کرد. در شرایط کنونی خرمای مربوط به سال قبل افزایش قیمتی نداشته و کماکان با نرخ‌های قبل در بازار عرضه می‌شود.

تخصیص اعتبار به آفت سوسک سرخرطومی باید در اولویت قرار بگیرد

او در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین وضعیت آفت سوسک سرخرطومی حنایی گفت: با تخصیص اعتبارات مناسب و به موقع انتظار می‌رود که شیوع این آفت طی مدت زمان ۲ تا ۳ سال مهار شود.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با توجه به تغییرات دولت، اعتبارات آفت سوسک سرخرطومی به صورت جدی پیگیری نشد که امیدواریم وزیر جدید جهاد کشاورزی اولویت کاری را تخصیص اعتبار برای آفت سوسک سرخرطومی حنایی قرار دهد، البته این بدان معنا نیست که در شرایط فعلی کاری در این حوزه انجام نمی‌شود چراکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، حفظ نباتات و انجمن ملی خرما، پایش‌ها و تله گذاری را در بحث پیشگیری و مبارزه انجام می‌دهند، اما تسریع این روند نیازمند تخصیص بودجه است که امیدواریم هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

رشید فرخی گفت: بنابر آمار گردش مالی سالانه خرما ۱.۵ میلیارد دلار است که بر این اساس سالانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار باید به مهار این آفت تخصیص داده شود چراکه به سبب خاموش بودن این آفت نمی‌توان برآوردی از میزان خسارت داشت به طوریکه این آفت درخت را از داخل نابود می‌کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
خرما = غذا
آخرین اخبار