رییس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، دیدار و درباره هماهنگی به منظور ارائه خدمات به جاماندگان اربعین حسینی گفتگو کرد.

 در نشستی که صبح امروز؛ هشتم مرداد ماه جاری در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام برگزار شد، توکلی زاده ابتدا به اقدامات و تعاملات انجام شده ستاد اربعین حسینی در مرز‌ها و نیز اعتاب مقدسه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با استقرار ۱۴ قرارگاه در ستاد اربعین در تهران، مرز‌ها و اعتاب مقدسه (از سامرا گرفته تا کوفه، کاظمین، نجف و کربلا) و نیز استقرار خادمین حسینی در شرق کشور برای ارائه خدمات به زائرین پاکستان و شبه قاره هند، برنامه ریزی‌های مبسوطی انجام پذیرفته است.

وی در ادامه به لزوم توجه ویژه به آیین "جاماندگان حسینی" پرداخت و گفت: اشتیاق و هیجان مردم برای حضور در حرم عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در آیین جاماندگان حسینی نیز نیاز به برنامه‌ریزی و ارائه خدمات ویژه دارد. این موضوع با توجه به گرمای هوا نیاز به ساماندهی در بخش‌های مختلف از جمله موکب ها، ترافیک و حمل و نقل و .. دارد. البته موکب‌ها نظم خوبی دارند، شناسنامه‌دار شده‌اند و پشتیبانی خوبی از موکب‌ها نیز صورت می‌گیرد.

رییس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در بخش دیگری از اظهارات خود، اربعین را فرصتی بی‌بدیل برای اشاعه مکتب سیدالشهدا برشمرد و با اشاره به اتفاقات ناگوار منطقه به خصوص در غزه، گفت: طریق الحسین، طریق الاقصی می‌تواند به بزرگترین اجتماع ضد ظلم در جهان تبدیل شود و منویات مقام معظم رهبری -که حج امسال را حج برائت اعلام کردند- در این فرصت تاریخی بی‌نظیر، اجرا شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین از لزوم هماهنگی بیشتر با دولت جدید مستقر شده برای برنامه‌های اربعینی نیز سخن گفت. مسیر جاماندگان حسینی، مسیر بیعت با اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد این نشست با اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ادامه یافت.

وی ضمن ابراز خرسندی از هماهنگی‌های شهرداری به برخی مشکلات و نواقص سال‌های پیش در رابطه با آیین جاماندگان حسینی اشاره کرد و افزود: همت همه ما باید استفاده از تجربیات گذشته برای رفع مشکلات و چالش‌های این آیین ارزشمند باشد. تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام با بیان این که" مسیر را باید از ابتدا تا انتها در نظر گرفت" تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، مطمئن هستم که با کمترین مشکل مواجه خواهیم شد. البته سال گذشته به دلیل پرشدن ظرفیت، برخی موفق نشدند تا انتها برسند و برخی دیگر که بعدازظهر از شهرستان‌های پیشوا و ورامین آمده بودند، به هنگام بازگشت، با کمبود وسیله و مشکل در حمل و نقل مواجه شدند که باید این موضوع دیده شود.

توکلی‌زاده: استقرار خادمین حسینی در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است/ حجت‌الاسلام قاضی عسکر: اربعین فرصتی دوباره برای بیعت با حضرت اباعبدالله است 

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ادامه داد: ما گزارش آقایان در ستاد اربعین شهرداری تهران؛ چه در مسیر شهر‌ها و چه در کشور عراق را مطالعه کردیم که کار ارزشمند و درخشانی بود. البته شهرداری در اینجا هم تدبیر خوبی انجام داده و مدتی است که کار‌ها را شروع کرده‌اند. فقط با توجه به گرمای هوا باید از آتش نشانی درخواست کرد تا آب‌پاش‌های افشان برای خنک کردن مردم، مستقر کند. همچنین ارائه کلاه‌های لبه دار به زائرین و توزیع آب آشامیدنی به میزان کافی در موکب‌ها ضرروی است.

وی کمبود سرویس‌های بهداشتی در مسیر زائرین را یکی از چالش‌ها برشمرد که خوشبختانه امسال بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در بخش دیگری از اظهارات خود از اربعین به عنوان فرصتی برای حل مشکلات فرهنگی و معضلات و آسیب‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: ما در حج، تجربه‌ای داشتیم که می‌توان آن را در مسیر اربعین نیز تکرار کرد. یعنی با تهیه میثاق نامه‌ای و خواندن آن در مسیر حرکت، بار دیگر با حضرت سیدالشهدا علیه السلام بیعت کرد و در آن ضمن برشمردن آسیب‌های اجتماعی، زائرین را به ترک عادات غلط توجه داد. بدین ترتیب هر زائر پیمان می‌بنددکه مرتکب اشتباهات گذشته نشود و در مسیر حضرت امام حسین علیه السلام حرکت کند. این میثاق باطنی، حتما در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در پایان بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جلوگیری از رواج برخی سنت‌های غلط نیز تأکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار